Модуль учня


Модульно-календарне планування
Модуль учня. Українська мова. 7 клас. 2017/2018

Модуль № 1
Тема: Вступ. Повторення і узагальнення вивченого (11 год)


 з/п

Зміст навчального модуля

Ресурси Internet
Домашнє завдання
І рівень
ІІ рівень
Діалог
Усний переказ
1.
Вступ. Літературна норма  української мови

1) В.2 с.9
 1)В.9 с.11
2.
РМ № 1 Відомості про мовлення. Повторення й поглиблення  вивченого про текст,  його структурні особливості,  мовні засоби зв’язку речень у тексті. Мікротема тексту (практично) .

Опр. с.12-13
В.15 с.15
(1част.)
В.15 с.15
(2 част.)
3.
РМ № 2. Повторення про типи та стилі мовлення. Поняття про публіцистичний стиль.
 Навчальне аудіювання тексту публіцистичного стилю



Опр.с.31, 33
В.52
 с.35-36
В. 53
 с.35-36
4.
РМ №3  Докладний переказ тексту публіцистичного стилю з елементами роздуму (за простим планом)


Повтор. типи і стилі мовл.
Скл. план до тексту
В. 52
5.
Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях.

П.1, с.17-29
В.26
С.24-25
В. 33, 34
С.24-25
6.
Вивчені частини мови,  правопис їх. Іменник , прикметник як частини мови, їх правопис.

П.3, опр.табл. с.37,
В.56. с.38
В.64 с.40
7.
РМ  № 4 Контрольний докладний письмовий переказ тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі.


Повтор. типи і стилі мовл.
С. 31-33
В. 50
8.
РМ № 5. Робота над помилками, допущеними у переказах.

Повтор. п.1
Скл. словн.д-т
9.
Числівник, займенник як частини мови, їх правопис.

П.2 с. 37-38
В.58
С.38
10.
Контрольний диктант

Повтор. вивч.орф.
В.560 с.251
11.
РМ № 6 Есе в публіцистичному стилі з використанням речень зі звертаннями та вставними словами

С.31-33(повтор.)
В.49 с. 31

Види проміжного та обов´язкового контролю:

№ з/п
Вид контролю
Обов´язковий 
Проміжний
Кількість
1.
Контрольний диктант
1
-
1
2.
РМ Поняття про публіцистичний стиль. Навчальне аудіювання
-
           1
1
3.
Докладний переказ тексту публіцистичного стилю з елементами роздуму
-
1
1
4.
 Контрольний докладний письмовий переказ тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі.
1
-
1
5.
Есе в публіцистичному стилі
-
1
1
6.
Словниковий диктант
-
1
1

Варіанти контрольних диктантів
№1 Криниця
Село стояло у величезній балці, а балкою протікала виляючи степова річечка. Один бік балки зривався високою кручею. Скеля, припавши землею, поросла деревами. Поміж них вилася стежка, що доводила до містка через річку. Побравшись стежкою, Марко звернув до криниці.
Криниця била із скелі. Здавалося, якась величезна сила викинула з землі страшенну кам’яну брилу. Вода витікала чистою холодною течією. Навколо було каміння, складене людською рукою. Хтось змурував цямриння, а на нім поставив давній образ. Не було вже видно малювання, але, невважаючи на це, щороку на Зелені свята дівчата квітчали ікону над криничкою.
Од цього місця віяло несказанною красою. Трохи одступивши від скелі, розкинувся гайок. Верховіття дерев було нижче від скелі. Марко любив здиратися збоку на скелю й сидіти там, дивлячись на блакитне небо, нерухоме каміння й тремтяче листя.

№2 Рідна ріка
Я дивлюся на сіро-синій Дніпро, слухаю плескіт хвиль. Нічого дорожчого у світі немає для мене. Я не хочу і нізащо не розлучуся з моєю рікою. І якщо судилося мені зробити щось красиве й велике в житті, то тільки на її берегах, ласкавих і чистих...
Ніколи ще я так не відчував життя, і не був так переповнений любов’ю до свого народу, і не почував такого безмежно радісного зв’язку з ним.
Як багато хочеться мені сказати про любов до ріки моєї рідної, ясної. Річко моя. Життя моє, де і чому я забарився, чого так пізно прийшовдо твого берега, теплого і чистого? На твої ясні води, на урочисті зорі, що дивляться в тебе з неба? Люблю ясні води, на урочисті зорі, що дивляться в тебе з неба? Люблю я воду твою ласкаву, животворящу. І береги твої чисті, і всіх людей простих, що трудяться, живучи на твоїх берегах.

Кланясь тобі за ласку, за багатсво, що даламоєму серцю, за тебе, що, дивлячись на тебе, роблюсь я добрим, людяним і щасливим, що можу любити тебе все життся річко моя, душе мого народу.

Варіанти словникових диктантів

№ 1. Визначити орфограми, вказати з-поміж них буквені й небуквені. Якою частиною мови є кожне зі слів?

Берег, березовий, човен, рум’янець, В’ячеслав, Святослав, сузір’я, без’язикий, під’яр’я, осінній, безмежжя, роз’яснення, блакить, менший, учительчин, Маринці, веселці, премудрий, приміський,знаряддя, склав, об´їзд, осіннє, будь ласка, до побачення.

№ 2. Визначити орфограми, вказати з-поміж них буквені й небуквені. Якою частиною мови є кожне зі слів?

Сім´я, склав, подвір´я, будь-хто, як-небудь, м´який, дев´ятнадцять, одинадцять, шістсот, сміється, збираються, дивишся, помиляєшся, Дніпро, Україна, Карпати, дерево, приплив, приклеїв, прекрасна, біло-рожеве, Дунай, Польща, Європа, абихто, дехто, директор, футбол, черешня, математика, рішення, єднання.

Література:
1.О.П.Глазова . Українська  мова: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.

Предметні компетенції:

«Знати»
«Уміти»
у реченні вивчені частини мови;орфограми;
визначати належність слова до частини мови, обґрунтовує написання  їх;
виправляти допущені помилки.
розставлятиправильно розділові знаки в простому й складному реченнях відповідно до вивчених правил;
складати прості й складні речення;
читати й переказувати тексти з різними видами речень.

Ключові поняття:
1.      Текст, засоби зв´язку, тема, мікротема.
2.      Типи та стилі мовлення.
3.      Частини мови. Орфограми.
4.      Різновиди читання.

Структурно-логічна схема
Текст
1.
Текст-
зв'язне повідомлення, що характеризується змістовою і структурною цілісністю й завершеністю, орієнтацією автора на певного адресата.
2.
Тема тексту
Мікротема
коло предметів чи явищ, розглянутих у тексті, це те, про що оповідає текст.
 Мікротема — частина загальної теми
3.
Основна думка
ідея тексту, висвітленню якої підпорядковані всі складники тексту
4.
«Дане» і «Нове»
 Мовець відштовхується від "даного", того, про що вже було сказано, і додає "нове", розвиває думку. "Дане" в тексті служить для зв'язку речень. У ньому повторюється якась частина попереднього речення, використовуються повтори слів, займенники, синоніми. "Нове" в реченні містить основне повідомлення і виділяється логічним наголосом.
5.
Послідовний і паралельний зв'язок
послідовний ("ланцюжком") і паралельний зв'язок. При послідовному зв'язку речень "даним" наступного речення стає "нове" попереднього. Паралельний зв'язок полягає в тому, що "дане" залишається одним і тим же.
6.
Надфразна єдність 
це сукупність семантично й граматично поєднаних висловлень, що характеризуються єдністю теми й особливим синтаксичним зв'язком компонентів. 
7.
Абзац
кілька речень, які конкретизують думку, розкривають, розширюють її, це відносно закінчена і пов’язана єдністю змісту частина тексту від одного абзацного відступу до іншого.
8.
Мовні засоби
 - лексичний повтор;
 - займенники і прислівники (письменник — він, у давнину — тоді);
 - синоніми, перифрази (лев — цар звірів);
 - контекстуальні синоніми (Стус — дисидент);
 - родові та видові назви (Львів — місто);
 - метафори (морські хвилі — синя одежа моря);
 - метонімія (Євросоюз — Брюссель);
 - вставні слова (таким чином, отже);
 - сполучники (але, адже).

Типи мовлення
Розповідь
Опис
Роздум
послідовний виклад подій, фактів, явищ
враження автора від довкілля, змалювання характеристик і властивостей зображуваних предметів
хід міркувань мовця, його ставлення до світу, людей, враження від них

Стилі мовлення
Стиль
Ознаки
Функції
Розмовний
вільність, спонтанність, непідготовленість, емоційність, експресивність, використання несловесних засобів (міміки, жестів)
інформування та контактування
мовців
Науковий
точність, логічність, інформативна насиченість, об'єктивність викладу, відсутність образності
пізнання та інформування
мовців
Художній
вияв індивідуальності автора, образність, багатозначність, метафоричність
вираження почуттів мовців
Офіційно-діловий
логічність, стандартизованість, однозначність, точність, відсутність емоційності
інформування та волевиявлення
мовців
Публіцистичний
логічність, точність, ясність викладу, образність, експресивність
інформування та вплив на слухачів (читачів)
Конфесійний
піднесеність, урочистість, символізм, експресивність, емоційність
спілкування вірян, мова церкви

Орфограми
Орфограми буквені

Орфограми небуквені

Вибір написання слова (певної букви) з ряду можливих варіантів за умови однакової вимови.
Написання слів разом, окремо, через дефіс, апостроф, перенос слів, скорочення слів.
Наприклад: черговий (орфограма: букви е-и, що позначають ненаголошені голосні в коренях слів);
боротьба (орфограма: букви, що позначають звуки, які уподібнюють ся); спитати (орфограма:букви з-с у префіксах з-(с-).

Наприклад: нехтувати (орфограмане з дієсловами); сузір’я(орфограма: апостроф);синьо-жовтий, водограй, пів-України(орфограма: написання разом, через дефіс складних слів); проф., доц. (орфограма:скорочення слів).

Різновиди читання
Вивчальне

Здійснюється загальне  ознайомлення
зі  змістом  тексту
Вибіркове

Швидкий  перегляд  тексту  з  метою
пошуку  певного  факту 
Ознайомлювальне

Критичне читання, в процесі якого
фіксується  увага  на  потрібній
інформації


Модуль № 2
Тема: Морфологія. Орфографія. Дієслово (8 годин)

 з/п
Зміст навчального модуля
Ресурси Internet
Домашнє завдання
І рівень
ІІ рівень
1.
Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Вимова і правопис –ться, -шсяв кінці дієслів. Форми дієслова (загальне ознайомлення).

1) П.4, с.42-45, В.74,

 1) П.4 с.42-45, в.75 с.46-47
2.
РМ № 7. Робота над помилками, допущеними у переказах. Складання діалогів відповідно  до запропонованої ситуації спілкування

Опр. с.52-54, В.92с.53
Опр. С.52-54
В.93 с.53
3.
Неозначена форма (інфінітив) та особові форми дієслова.

П.5 с.47-48
В.81 с.49
П.5 с.47-48

4.
Неозначена форма (інфінітив) та особові форми дієслова.

П.5 с.47-48
В.81 с.49
В.84 с.50
5.
Не з дієсловами (повторення).

П.6 с.58 В.107

П.6 с.58 В. 108
6.
Доконаний і недоконаний види дієслова.

П.7 с.63
в.113 с.63
П.7 с.63
в.113 с.63
7.
Форми, вид дієслів. Тренувальні вправи.


В.161,149
8.
Контрольний диктант

Повтор. вивч.орф.
Повт. п.4 с.42

Види проміжного та обов’язкового контролю:

№ з/п
Вид контролю
Проміжний
Обов´язковий 
Кількість
1.
Контрольний диктант
-
1
1
2.
Словниковий диктант
1+1
-
2
3.
РМ. Діалог
1
-
1

Література:
1.О.П.Глазова . Українська  мова: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.

Предметні компетенції:
«Знати»
«Уміти»
дієслово ; визначати його форми, граматичні ознаки, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні;
правопис не з дієсловами
Використовувати правильно форми дієслів у мовленні; складати й розігрувати діалоги відповідно до запропонованої ситуації спілкування,
складатиусні й письмові висловлення на певну соціокультурну тему, викори-стовуючи виражальні можливості дієслова.

Ключові поняття:
1.      Дієслово , форми дієслова ( неозначена, особова, безособова, дієприкметник, дієприслівник).
2.      Типи та стилі мовлення.
3.      Правопис частки не з дієсловами.

Варіанти словникових диктантів
НЕ з дієсловами

І. Нездужати, неволити, ненавидіти, недочувати, недобачати, не доля вирішує — людина творить свою долю; то не глибока річка клекоче, то шумить зелений ліс; недооцінювати, нехтувати, незчутися, непокоїти, невільник, негода, недуга, нежить, немовля, ненависть, неук; невгасимий, непохитний.

ІІ. Незліченний, невпинний, невсипущий, негайний, ненависний, ненастанний, непохитний, ні вітерець не війне, ні хмарка не набіжить; нестямний; невдовзі, невинно, праця не закінчена, невпинно, незабаром, непорушно, невчений, не інші.

ІІІ. Працю  не закінчено, несамовито, несказанно, невміння, розмовляють не по-нашому, неволя, неврожай, недоля, неправда, несподіванка, підлоги не вимито, не ти, не дуже, не можна, немалий, неписьменний, несміливий; неабихто, не цілком.

VІ. Підлога не вимита, небалакучий, невдалий, невеселий, не три, не треба, не зовсім, недалеко, недарма, не п'ятий, недурно, нехотя, не від того, невдогад, невже, не інакше, не досить, неабиякий, невпам'ятку, не цей, незбагненний, невтямки, не так, недобрий, негаданно.

Попереджувальний диктант
Визначити види дієслів.
1.      А земля лежить медова, а поля пожаті мріють, на городах достигають гарбузи зелено ребрі.
2.      Пролісок пробив листок торішній, аж зачудувалася трава. (за творчістю М.Рильського)
3.      Пропливають зорі України над моїм розчиненим вікном.
4.      Налило нам сонце знову вишні у садах.

Творчий  диктант
I.        Завдання: утворіть дієслова доконаного виду. Запишіть.
Збирав, співав, грав, танцював, стрибав, розповідав, читати, розвивався, заспокоюватися, приймаю, розуміти, повідомляти, казати, брати, стукати, співати, гострити, пише, грає, купається.
ІІ.  Завдання: утворіть дієслова доконаного виду.Запишіть.
Вивчити, зачинити, привести, розв’язати, скликати, зчистити, привести, розв’язати, скликати, знести, допекти, сказати, намалювати, вивчити, зрадіти, ступити, заперти, розтерти, розібратися, заспокоїтися.

ПАМ’ЯТКА
«Як вести діалог (офіційну й неофіційну розмову)
і дотримуватися вимог спілкування»
1. Дотримуватися теми й мети спілкування.
2. Під час спілкування не перебивати співрозмовника.
3. Будувати репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку.
4. Говорити конкретно, щоб не викликати двозначності у тлумаченні власних висловлювань (якщо це офіційна розмова).
5. Слухати зацікавлено й доброзичливо.
6. Дбати про те, щоб своїми висловлюваннями не образити співрозмовника.
7. Не вживати просторічної й емоційно-забарвленої лексики (під час офіційної розмови).
8. Дотримуватися етикетних норм і правил поведінки під час діалогу.

Моделювання діалогів на одну з тем: «Для чого потрібен  Інтернет?», «Боулінг — цікаво і корисно», «Організовуємо відпочинок», «Візит до лікаря», «Біля газетного кіоску».

Модуль № 2.1
Тема: Морфологія. Орфографія. Дієслово (10 годин)

 з/п
Зміст навчального модуля
Ресурси Internet
Домашнє завдання
І рівень
ІІ рівень
1.
Часи дієслова. Теперішній час.



П.9-10 с.72,
в.134 с.73
П.9-10 с.72, в.136 с.73
2.
Минулий час. Зміна дієслів у минулому часі.
/
П.11 с.78
П.11 с.78 В.154 с.80
3.
Зміна дієслів у минулому часі.
subject.com.ua
П.11 с.78-80

4.
Майбутній час. Уживання одних форм певного часу замість інших.

П.12 с.84-85
В. 167 с.85
П.12 с.84-85 В.168 с.85
5.
Уживання одних форм певного часу замість
subject.com.ua

П.12 с.84-85

В. 166 с.87
6.
Форми, вид, часи дієслів. Тренувальні вправи.

В.161
В.149,143
7.
Дієслова І і ІІ дієвідмін. Дієвідмінювання дієслів теперішнього і майбутнього часу.


П.10 с.74-75
В. 140
В.141 с.75
8.
Букви Е, И в особових закінченнях дієслів І і ІІ дієвідмін.

П.9-10
С.72-75
В. 143, 144 с.76
9.
Дієслова І і ІІ дієвідмін. Тренувальні вправи.

П.10
В.145 с.76
В.146 с.77
10.
Контрольна робота з модуля  ,,Дієслово (форми дієслова, вид, час, дієвідміни)”.

Повтор.
П.11-12
В.559 с.251

Види  проміжного та обов’язкового контролю:

№ з/п
Вид контролю
Проміжний
Обов’язковий
Кількість
1.
Тест (різнорівневі завдання)
-
1
1
2.
Самостійна робота (тест)
1
-
1
3.
Словниковий розподільний диктант
1
-
1

Література:
1.О.П.Глазова . Українська  мова: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.

Предметні компетенції:
«Знати»
«Уміти»
Часи, форми, вид дієслова й писати їх із вивченими орфограмами, визначати дієслова І та ІІ дієвідмін, Букви Е, И в особових закінченнях дієслів.

Аргументувати належність того чи іншого дієслова до певної часової форми, дієвідміни;
використовувати правильно часові форми дієслів у мовленні,грамотно писати особові закінчення;
аналізувати використання вживання дієслів одного часу замість іншого із стилістичною метою, визначаючи їх виражальні можливості.


Ключові поняття:
1.      Дієслово , часи ( минулий, теперішній, майбутній).
2.      Вид дієслова (доконаний, недоконаний).
3.      Типи та стилі мовлення.
4.      Уживання дієслів одного часу замість іншого.

Варіанти вибірково-розподільних диктантів

І. Вирости в очах, говорити правду, радіти разом, пахне весною, шумить ліс, любити землю, працювати із задоволенням, зустріти висловитися.
ІІ. Чиати книгу, любити правду,  навчатись  разом, пахне зимою,  шумить  вітер, орати  землю, написати твір, прочитав роман,вивчила вірш, бажає щастя.
ІІІ. Освітлює, злазить, спалює, колядує, місить, вдарять, зволікаєш, дарують, кидає, дивиться, утихомирює, остерігається, колишуть, зіскочать, умієш.

Творчі диктанти
Прошукайте. Визначте дієслова у формі минулого часу. Замініть їх теперішнім. Запишіть.
Відцвіли сади і весняні першоцвіти. Затихають солов’їні трелі в садах і перелісках. Та не змарніла краса природи з відходом весни.
Буйною зеленню закучерявились ліси, гаї і парки. Наливаються соком яблука і груші. В лісах уже зашарілися рум’янцем принадні плоди суниць, з’явились перші боровики і лисички.

Самостійна робота
I варіант
— Запишіть дієслова першої дієвідміни в особових формах однини і множини теперішнього або простого майбутнього часу. Визначте, які кореневі приголосні звуки чергуються під час відмінювання із шиплячими ж, ч, ш. У дужках покажіть, які звуки чергуються.

Зразок. Стригти — стрижу, стрижеш, стриже; стрижемо, стрижете, стрижуть (г — ж).
Бігти, захотіти, колихати, дихати, сікти, мазати, відписати.

II варіант
— Запишіть дієслова другої дієвідміни у формі першої особи однини теперішнього або простого майбутнього часу. Визначте, які кореневі приголосні звуки чергуються з шиплячими ж, ч, ш, дж, ждж, шч(щ). У дужках покажіть, які звуки чергуються.

 Зразок. Пустити-пущу [пупічу], [ст] — [ніч].
Ходити, скрутити, лазити, мусити, їздити, помастити


Модуль № 3
Тема: Морфологія. Орфографія. Дієслово (продовження) 12 годин

 з/п
Зміст навчального модуля
Ресурси Internet
Домашнє завдання
І рівень
ІІ рівень
1.
РМ № 8 Робота над помилками, допущеними в контрольних диктантах та тестах.  Ділові папери. Складання звіту про виконану роботу в офіційно-діловому стилі з використанням безособових дієслівних форм на -но, -то.
subject.com.ua

С. 110-111
В.218 с.111

С.110-111
В. 219 с.112
2.
Способи дієслів (дійсний, умовний і наказовий). Дійсний спосіб.
П.13 с.92-93

В.177 с.93
В.179 с.93
3.
Творення дієслів умовного способу.

П. 14
Опр. С .95
В.185 с.95
4.
Творення дієслів наказового способу.


П.15 с.97-99 В.193с.100
П.15 с.97-99
В. 194 с.100
5.
Буква ь у дієсловах наказового способу. Культура мовлення. Уживання одних способів дієслів чи форм певного часу замість інших.

П.15 с.97-99
В. 193 с.99
П.15 с.97-99
В.194 с.100
6.
Безособові дієслова. Морфологічний розбір дієслова.

П.16 с.103-105 в.202 с.104
П.16 с.103-105 В.209 с.106
9.
Способи творення дієслів.


П.17, с.107-108 В.213
П.17, с.107-108 В.214
10.
Узагальнення та систематизація знань про дієслово як частину мови.

Повт.п.9-17 В.169 с.87
Повт.п.9-17 В.186 с.96
11.
Контрольна робота з модуля  ,,Дієслово як частина мови.

Повтор. П.12-15
В.218 с.111
12.
РМ № 11. Робота над помилками, допущеними  контрольних роботах.
Навчальне читання мовчки.

В.558 с.251
В.562 с.252

Види проміжного та  обов’язкового контролю:

№ з/п
Вид контролю
Проміжний
Обов’язковий
Кількість
1.
Тест (різнорівневі завдання)
-
-
1
2.
Творчий диктант
1
-
1
3.
Аудіо диктант
1
-
1

Література:
1.О.П.Глазова . Українська  мова: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.


Предметні компетенції:
«Знати»
«Уміти»
Форми дієслова, способи творення  дієслова, способи   дієслова (дійсний, умовний, наказовий), морфологічний розбір дієслова, дієвідміни дієслова
Аргументувати визначення способу творення дієслова , визначати спосіб дієслова;
Використовувати правильно способи  дієслів у мовленні відповідно до літературної норми;
аналізувати випадки використання дієслів різних способів  із стилістичною метою, визначаючи їх виражальні можливості;


Ключові поняття:
1.      Дієслово , способи дієслова (дійсний, умовний, наказовий).
2.      Способи  творення дієслова.
3.      Вид дієслова (доконаний, недоконаний).
4.      І  та ІІ дієвідміни дієслова.
5.      Типи та стилі мовлення.
6.      Морфологічний розбір дієслова.


Спосіб творення
Від якої частини мови утворено дієслово
Словотвірні засоби
Приклади
Префіксальний
Від дієслова
Префікси ви-,від-, до-, на-, над-, пере-, по-, при-, про-, у-
Вибити,віднести,доробити, написати, надрізати, перелізти, пробігти, уникнути
Суфіксальний
Від дієслова
Суфікси -ува-
(-юва-), -ну-, -а-;
Афікс -ся
Переписати - переписувати, грюкати - грюкнути
Суфіксальний
Від іменників і прикметників
Суфікс -и-
Коса - косити, довгий - довжити
Суфіксальний
Від іменників, прикметників,числівників
Суфікс -і- (-ї-)
Розум - розуміти, троє - троїти
Суфіксальний
Від іменників, прикметників, займенників, вигуків
Суфікси -а-, -ка-
Обід - обідати, я - якати, ой - ойкати
Суфіксальний
Від прикметників
Суфікс -ну-
Сліпий - сліпнути
Суфіксальний
Від іменників
Суфікс -ува-
Біда - бідувати
Префіксально-суфіксальний
Від дієслів
Словотвірні афікси, що використовувались у префіксальному й суфіксальному способах творення
Співати - наспівувати, вірити - зневіритися
Префіксально-суфіксальний
Від прикметників, числівників,прислівників
Словотвірні афікси, що використовувались у префіксальному й суфіксальному способах творення
Глибокий - поглибити, двоє - подвоїти, прилюдно - оприлюднити
Переосмислення існуючих слів
Уживання багатозначного слова в переносному значенні
Дитина росте - ціни ростуть;
Собака біжить - час біжить
Примітка. У кінці дієслів  -ти-, -ся (-сь) позначаються як суфікси: розвиватися, дочекатися

Тренувальні вправи

І. Творчий диктант. Від слів утворити дієслова префіксально - суфіксальним способом, записати.
Зброя . Здоров'я . Закон. Вода. Вузький. Повний Звук. Десятеро. Земля. Два. Письмо.

ІІ. Аудіодиктант. Послухайте вірш, визначте в ньому спільнокореневі слова. З'ясуйте спосіб творення кожного з них.

                Світлячка, що в травах мерехтів, 
                обережно вніс я до світлиці. 
                Вимкнув світло, але він світиться 
                в кам'яному брані не хотів. 
                Я тоді надвір його узяв, 
                і стріпнулись криленята кволі, 
                і, відчувши, що ізнов на волі, 
                світлячок од щастя засіяв.
                                           М. Луків.

Послідовність морфологічного розбору дієслова.
1) Назва частини мови. Загальне значення.
2) Початкова форма (неозначена форма).
3) Морфологічні ознаки:
— вид;
— перехідність;
— спосіб;
— час;
— особа (або рід) і число.
4) Дієвідміна.
5) Синтаксична роль.

Модуль № 4
Тема: Дієприкметник  (13 годин)
 з/п
Зміст навчального модуля
Ресурси Internet
Домашнє завдання
І рівень
ІІ рівень
1.
Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
subject.com.ua

П. 18, с.112-114. В. 225,с. 115
П. 18, с.112-114. В. 224,с. 114

2.
РМ № 10. Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною українського художника (за складним планом).
https://pidkazky.net/zapitati/
С. 136 в. 271
В. 269, с.134
3.
Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів (після означуваного слова).Культура мовлення. Будова речень із дієприкметниковими зворотами; синоніміка складних і простих речень
uk.wikipedia.org


https://www.slideshare.net

П. 19, с. 116-119.  В.235,
 с. 119-120
П. 19, с. 116-119.  В. 238,
 с. 119-120
4.
Правопис голосних і приголосних у суфіксах, закінченнях дієприкметників. -Н-  у дієприкметниках та –НН-  у прикметниках дієприкметникового походження
subject.com.ua/lesson/mova/

https://disted.edu.vn.ua

П. 24, с. 143.
В. 295,
с. 143-145
П. 24, с. 143.
В. 296,
 с. 144-146
5.
РМ № 11 Аналіз письмового твору. Особливості побудови опису зовнішності людини. Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини ( за складним планом)
https://pidkazky.net/zapitati/
Повтор. Типи і стилі мовлення
С. 31-33
В. 50
6.
Активні та пасивні дієприкметники.   Творення активних дієприкметників теперішнього і минулого часу.
https://uk.wikipedia.org/.
П. 21 с. 126-128
В. 263 с. 131
П. 21 с. 126-128
В. 264-265
с. 131
7.
Обмеженість уживання форм активних дієприкметників теп.часу. Способи їх заміни . Культура мовлення. Правильне використання активних  дієприкметників у мовленні. Синоніміка речень активного і пасивного станів.
http://yak-my-hovorymo.wikidot.com/
Опр. табл.
 с. 127. В.256, с. 129. (редагування
Опр. табл.
 с. 127.
В. 252, с.128 (редагування)
8.
Творення пасивних дієприкметників теперішнього і минулого часу.
subject.com.ua/lesson/mova/

Опр. табл.  П.21 с.126-127.
В. 258,с. 129
Опр. табл.  П.21 с.126-127.
 В. 264, с.131
9.
Правопис відмінкових закінчень дієприкметників.
https://disted.edu.vn.ua
П. 20 с. 123-125
В. 245 с. 124
П. 20 с. 123-125
В. 246 с. 125
10.
Контрольний диктант
Повтор.
 П. 18-21
В. 236 с. 127
11.
Безособові форми на -но, -то, їх уживання в мовленні.

https://uk.wikipedia.org/.
П. 22, с. 135-136. В. 276, с. 137
П. 22, с. 135-136. В. 277-278, с. 137
12.
Не з дієприкметниками.
Культура мовлення. Використання в мовленні безособових форм на -но, -то.
shkolyar.in.ua

http://yak-my-hovorymo.wikidot.com/
П.25 с. 145-147 в. 305 с.147
П. 25 с. 145-147
В. 306, 307 с. 147
13.
Контрольна робота з модуля  ,,Дієприкметник як особлива форма дієслова.

Повтор. П.18-25  В. 267 с. 132-133
Повтор. П. 18—25
В. 266-267
с. 132-134

Види проміжного та  обов’язкового контролю:

№ з/п
Вид контролю
Проміжний
Обов’язковий
Кількість
1.
РМ . Твір – опис
1
-
1
2.
Контрольний диктант
-
1
1
3.
Контрольна робота (різнорівневі тестові завдання)
-
1
1
4.
Тренувальні попереджувальні диктанти
1
-
1

Література:
1.О.П.Глазова . Українська  мова: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.

Предметні компетенції:
«Знати»
«Уміти»
Форма дієслова - дієприкметник, творення активних та пасивних дієприкметників теперішнього і минулого часу,  виділення комами на письмі дієприкметникових зворотів, правопис відмінкових закінчень дієприкметника, безособові форми на –но,-то
Аргументувати творення активних та пасивних дієприкметників,  правопис відмінкових закінчень дієприкметника;
Використовувати правильно активні та пасивні   дієприкметники у мовленні; розрізняти синоніміку речень з дієприкметниками  активного і пасивного станів;
 аналізувати випадки використання дієприкметника та безособових форм дієслова із стилістичною метою, визначаючи їх виражальні можливості;


Ключові поняття:
1.      Дієслово як форма дієслова.
2.      Відмінкові закінчення (правопис).
3.      Дієприкметниковий зворот.
4.      Активні та пасивні  дієприкметники.
5.      Типи та стилі мовлення.
6.      Морфологічний розбір дієприкметника як форми дієслова.
7.      Безособові форми на -но, -то.

Послідовність розбору дієприкметника як особливої форми


• Дієприкметник, його загальне значення. На яке питання відповідає.

• Початкова форма дієприкметника (чоловічий рід, однина, називний відмінок).

• Дієслівні морфологічні ознаки: активний чи пасивний, вид, час.

• Прикметникові морфологічні ознаки: число, рід (в однині), відмінок.

• Синтаксична роль (яким є членом речення).



Розвію хмару, над життям навислу (Л. Костенко).



Зразок усного розбору дієрикметника: 

Навислу (хмару) — особлива форма дієслова — дієприкметник, означає ознаку предмета за дією, відповідає на питання яку?, початкова форма — навислий, активний, доконаного виду, минулого часу, ужитий в однині, жіночому роді, знахідному відмінку, входить до складу дієприкметникового звороту, який є означенням.



Зразок письмового розбору дієпиркметника:

Навислу (хмару) — дієприкм., означає ознаку предмета за дією, яку?, поч. ф. — навислий, акт., док. в., мин. ч., одн., ж. р., Зн. в., означення.


Написання -Н- у дієприкметниках і -НН- у прикметниках дієприкметникового походження 
У дієприкметниках, утворених за допомогою суфіксів -Н-, -ЕН-, -ЄН-, пишемо одну букву -Н-: зроблений, посаджений, принесений
У прикметниках дієприкметникового походження наголошені суфікси -АНН-, -ЕНН-, -ЄНН- пишемо з двома буквами - НН-: невблаганний, несказанний

Тренувальні вправи
1.      Записати речення, узгоджуючи дієприкметники з означуваними словами, виділити закінчення
Оповит.. розмаїто - жовтими серпанком осені, садок задумливо дрімав.
Крізь загратован.. маленькі віконечка тихо лився сірий світанок.
Коси дівчат заплетен.., кожна у віночку, а сорочки з тонкого полотна так уже вибілен.. та вишит.. різними узорами, що не надивишся.
Сонце зараз було схоже на згасаюч.. в осиротілім полі осіннє багатство.
Осяян.. сонцем, перед нами розкрився зовсім інший світ.

2.      Провідміняти дієприкметники. Виділити відмінкові закінчення
Усміхнений. Прочитаний. Закінчений. Сяючий. Зшитий.

3.      Визначити рід, число і відмінок дієприкметників за їхніми схемами. Дібрати до схем відповідні приклади
____ому;
____ої;
____у;
На___їй;
____их;
____ими.

Тренувальні попереджувальні диктанти
Диктант з коментуванням
1. Скоро вуличка скінчилась, і перед їхніми очима відкрився невеликий, оточений різними неживими будівлями, кам’яний майдан.  З настанням ночі ринули до висоти підводи, навантажені боєприпасами. Обабіч шляху лежали незнайомі поля, перекраяні вузькими довгими нивками. Хліба, змиті дощем, яскраво зеленіли. Ясні, охоплені багрянцем, гори стояли до самого небокраю.
Словниковий розподільний  диктант (активні/пасивні)
Сяючий, спрямовуючий, оживаючий, чаруючий, немеркнучий, зростаючий, знемагаючий, виховуючий, зеленіючий, заквітлий, посивілий, дозрілий, розімлілий, пожовклий, недозрілий, постарілий, зблідлий, зів’ялий, посохлий, відчинений, уторований, розтоптаний, засіяний, навантажений, націлений, народжений, розкиданий, недремний, здійснений, незлічений, незчисленний, натхнений, розвіданий, посаджений, повитий, непокритий, розкутий, налитий, прикутий, митий.
Вибірковий диктант
Виписати дієприкметники
1. Де орач від напруженої роботи плаче, там жниця від гарної пшениці скаче. Земля зігріта – сій ярину. Ні плуга, ні рала – зате виспаний доволі. Спорожнілий колос довше всіх стоїть. Чим повніший колос, тим нижче схилений.
                                         (Прислів’я. Приказки)
2. Не хвали кашу, коли просо не посіяне. Горох на ньому молочений. Достигле яблуко само з дерева падає. Де хата не метена, там дівка не плетена. Моя хата небом укрита, землею підбита, вітром загороджена.
                   
                    (Приказки. Прислів’я )
Творчий диктант
Утворити й записати безособові дієслова. Скласти два поширені речення. Підкреслити граматичні основи.
Здійснити, заговорити, допомогти, слухати, вивчити, відвідати, летіти, стати, рухатися, жити, проголосити, бути, нести, привезти

Контрольні диктанти
Сині проліски
1.Постукала весна в прозорий кришталь вікон, торкнулася серця лоскітливим подихом травня і невтримно поманила в замріяний гай. А в гаю синіми пухнастими вогниками коливаються на тоненьких стебельцях  проліски. Зірчатими клаптиками вологого неба  здаються вони, напахані щемливим ароматом березового соку. І ще схожі вони на бірюзові намистинки, розгублені чиєюсь невинною рукою між вузеньких листочків боязкої травиці.
   Може, то безжурний жайвір бризнув на галявину  іскри невичерпного натхнення, і вони запалали, ці мерехтливі вогники, чи соромлива синичка розсипала зерна свого пестливого співу або сльози радості метушливої берізки скипіли на землі морськими бризками? А може, то сама весна, зачепившись ненароком за брунялу гілку, висіяла трохи синьки, яку приберегла, щоб по – святковому забарвити поблякле від хуртовин і морозів небо, вилинялі плеса озер та річок.  (З газети)
Каштани
2. Каштани… Крислаті велети й молоді дерева з широкопалим листям, з гіллям обважнілим від колючих, ніби їжачки плодів.
Чарівні київські каштани весною. Лопаються, ласкаво зігріті сонцем, набубнявілі лаковані бруньки, й відбувається чудо. Кожна перетворюється на рожево – білу пірамідальну квітку. Крони дерев тихо палахкотять пишними суцвіттями і поширюють довкола себе ледь вловимий ніжний запах, котрий віщує наближення літа.
Минає святковий травень, зів’ялі пелюстки запорошують асфальт і тільки родичі каштанів теплолюбові платони, скромно цвітуть за своїм субтропічним графіком. А на каштанах уже зав’язь. Однак, густозелені, ошатні дерева залишаються однією з найбагатших окрас міста.
Без каштанів не було б затінку на вулицях і в скверах, мальовничих краєвидів у парках, що їх увічнюють на полотні художники.
Без каштанів не можна собі уявити Києва. (З газети)


Модуль № 5
Тема: Дієприслівник ( 11  год)
ІІ семестр

 з/п

Зміст навчального модуля

Ресурси Internet
Домашнє завдання
І рівень
ІІ рівень
Читання мовчки
Аудіювання тексту
1.
Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль


Вивч. П. 26 с.149-151
В. 315 с.151
 Вивч. П.26 с.149-151
В.316  с.151-152
2.
Вид і час дієприслівника.

Опр. П.26 с.150-151
В.312 с.150

Опр. П.26 с.150-151
В.313 с.151

3.
Дієприслівниковий зворот.


shkolyar.in.ua


Опр. П.27 с.152-154
В.322
 с. 154
Опр. П.27 с.152-154
В.323
 с. 155
4.
Кома при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівнику.

Опр. П.28 с. 157-158
В. 331 с. 157
Опр. П.28 с. 157-158
В. 332 с. 158
5.
Дієприслівники недоконаного й доконаного виду, їх творення.


Опр. П.29 с. 158-160
В. 341 с. 160
Опр. П.29 с. 158-160
В. 342 с. 161
6-7.
РМ  Контрольний письмовий  докладний переказ тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі.

Повтор. типи і стилі мовлення
С.133-134
Скласти план до  тексту
С.133-134
В. 269
8.
Не з дієприслівниками.
test-me.do.am/publ/

Опр. П.30, с.167-169,
В.357. с.169
Опр. П.30, с.167-169,
В.358. с.169
9.
Дієприслівник як особлива форма дієслова Тренувальні вправи

Повтор. П.26-30 ; В. 325 с. 155
Повтор. П.26-30 ; В. 326 с. 155-156
10.
РМ № Робота над помилками, допущеними у переказах. Стилістична помилка (практично).

В. 327 с. 156
Скл. словн.д-т на допущ. пом.;
В. 328 с. 156
11.
Контрольна робота з модуля ,,Дієприслівник як особлива форма дієслова.

Повтор. П.26-30 с. 149-169
В. 339 с. 160
Повтор. П.26-30 с. 149-169
В.338 С.159

Види проміжного та обов´язкового контролю:

№ з/п
Вид контролю
Обов´язковий 
Проміжний
Кількість
1.
РМ  Контрольний письмовий  докладний переказ тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі.
1
-
1
2.
Словниковий диктант
-
1
1
3.
Навчальний диктант
-
1
1
4.
Контрольна робота (різнорівневі тестові завдання)
1
-
1
Література:
1.О.П.Глазова . Українська  мова: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.

Предметні компетенції:

«Знати»
«Уміти»
Загальне значення,морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприслівника; визначати орфограму НЕ з дієприслівником;
визначати дієприслівниковий зворот і одиничний дієприслівник, обґрунтовувати  написання  їх; виправляти допущені помилки.
Розставляти правильно розділові знаки при дієприслівниковому звороті відповідно до вивчених правил; визначати вид;
складати  з дієприслівниками речення;
правильно писати НЕ з дієприслівниками.

Ключові поняття:
1.      Дієприслівник як особлива форма дієслова
2.      Вид і час дієприслівника
3.      НЕ з дієприслівниками. Орфограми.
4.      Дієприслівниковий зворот. Одиничний дієприслівник.
5.      Текст-роздум дискусійного характеру. Публіцистичний стиль.
Варіанти навчальних диктантів
Взаємоперевірний диктант
Корова у нашому дворі
Не одне століття пройшла поруч з людиною її вірна супутниця – корова. В Індії ця тварина священна. Почесне місце посіли ці тварини і в українців. Йдучи за народними повір’ями, знаємо, що в Святий вечір корові повертається дар мовлення. Тоді вона обговорює з іншими тваринами чи добрий господар, чи дбає про тварин. Василь Скуратівський, згадуючи своє дитинство, пише: „... Серед спогадів дитинства осібне місце займає її величність – корова...
„На цьому тижні, - з погордою говорить тато, чи то до мами, чи то до самого себе, - повинна Лиска отелитися”. І, знявши зі стіни календар, ще раз примружився до запису...
а вдосвіта, як тільки просочились у вікна перші просвітки, кліпаю очима і визираю із-за комина. Ой леле, біля печі лежить телятко. Поспіхом злізаю і присідаю поряд нього. Підібгавши передні ніжки, воно боязко зирить на мене своїми великими довірливими очима”.
Вибірковий диктант
Виписати дієприслівникові звороти зі словами, до яких вони відносяться.
Звикнувши до гір там, але не заставиш їх тут, лелеки селилися на імітованих горах, точніше кажучи, на тутешніх подільських горбах. Тут степ переходив у Поділля, займаючи південні їх схили, які виходили бодай до маленької, та все ж води…
На горбах хати були сухі, як дзвін, а на рівнині вогкі кутки пахли цвіллю навіть улітку, надто, якщо хата потопала в чагарях. І все ж кмітливі господарі не боялися низу, багатіючи на буряках та пшеницях від року до року, поволі спихаючи бідаків із південних на північні схили… (В.Земляк)
Попереджувальні, пояснювальні диктанти
1. Далеко на обрії дорога вигиналася, зникаючи десь під самим сонцем. Хлопець замріяно слухав, розглядаючи високі стожари палаючого заводу. Поруч дзюркотів ясний струмок, стрибаючи по зеленім, оброслім мохом камінню. (З тв. О.Гончара)
 2. Сонце спускалося до обрію, заливаючи багрянцем далекі поля й переліски. За вікном тихо шуміли вишні, навіваючи спокій. Вогонь у пічці гоготів, кидаючи на стіни темно-багряні плями.
Сонце, зупинившись посеред неба, здавалося, уже не рухається далі. ( З тв. І Цюпи)
Творчий диктант
Прочитайте. Подані словосполучення замініть фразеологічними зворотами з дієприслівниками.
Сказати чистосердечно (поклавши руку на серце), дивитися пильно (не відриваючи очей), згодитися неохоче (згнітивши серце), слухати з напруженою уявою (нагостривши вуха), трудитися старанно (не покладаючи рук), працювати недбало (опустивши руки).
Зорово-слуховий диктант
Слово і народ
Рідна мова – це найособистіша і найглибша сфера обстоювання свого „я”. Своєї національної гідності.
Нещасна і несправедлива людина, що добровільно відмовляється від своєї мови, зрікаючись її. Нещасні і прокляті батько й мати, що сплоджують перевертнів, не навчивши дітей їхньої рідної мови. У рідному слові виявляється національна свідомість людини. Над словом може стояти тільки свідомість, а над свідомістю – тільки слово. Вони в крові, що, пульсуючи в грудях, живить мозок.
Слово не значок, не символ – це вогонь, а перефразовуючи уже відоме, - сорочка духу народу.
(За Б.Харчуком)
Вибірково-розподільчий диктант
Виписати дієприслівники у дві колонки, у першу – доконаного, у другу – недоконаного виду.
Усе довкола живе неньчиною присутністю. Ось і сапа, залишена нею, онде грабельки, певно, що, закінчивши працю, мати пішла порати хатнє господарство. Одшукую зі зворотного боку закривачку.
Задавнивши роками, хвіртка поскрипує хрипким поголосом в обійстях – присмерках,, що вже встигли роз сусідитися довкіл. Бачу найдорожчу поставу. Присівши на порозі і схиливши на обіруччя голову, зажурено спочиває ненька. Крізь прочинене віконце доноситься тиха мелодія, бентежачи її чутливу душу: „Рідна мати моя, ти ночей не доспала...”
 Аби зненацька не потривожити її, йду тихо до матусі, удавно покахикуючи. Бачу, як ураз зводиться сива голова, сплескують долоні і прорізує тишу мамина окличка: „Синочку, мій дорогенький!..”

Структурно-логічна схема
Типи мовлення
Розповідь
Опис
Роздум
послідовний виклад подій, фактів, явищ
враження автора від довкілля, змалювання характеристик і властивостей зображуваних предметів
хід міркувань мовця, його ставлення до світу, людей, враження від них

Стилі мовлення
Стиль
Ознаки
Функції
Розмовний
вільність, спонтанність, непідготовленість, емоційність, експресивність, використання несловесних засобів (міміки, жестів)
інформування та контактування
мовців
Науковий
точність, логічність, інформативна насиченість, об'єктивність викладу, відсутність образності
пізнання та інформування
мовців
Художній
вияв індивідуальності автора, образність, багатозначність, метафоричність
вираження почуттів мовців
Офіційно-діловий
логічність, стандартизованість, однозначність, точність, відсутність емоційності
інформування та волевиявлення
мовців
Публіцистичний
логічність, точність, ясність викладу, образність, експресивність
інформування та вплив на слухачів (читачів)
Конфесійний
піднесеність, урочистість, символізм, експресивність, емоційність
спілкування вірян, мова церкви

Модуль № 6
Тема: Прислівник  (17 годин)

 з/п
Зміст навчального модуля
Ресурси Internet
Домашнє завдання
І рівень
ІІ рівень
1.
Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди прислівників.
pravila-uk-mova.com.ua


П.31 С. 170-173
В. 363 с. 173
П.31 С. 170-173
В. 364 с. 174
2.
РМ  Особливості побудови опису зовнішності людини.  Усний докладний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини.

С.162-164
В.345 с.163
С.162-164
В.346  с.164
3.
Розряди прислівників. Тренувальні вправи.

С.172 ( табл.)
В.365 с. 174
С.172 ( табл.)
В.366 с. 175
4-5.
РМ  Контрольний письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі.

С. 186-189
В. 401 с.189
С. 186-189
В. 401 с.189
В.402 с.189
6.
Ступені порівняння прислівників.

П.33 с.181-183 В. 389 с. 183
П.33 с.181-183 В. 390 , 391 с. 183-184
7.
Способи творення прислівників. Правильне наголошування прислівників.

С. 191-192
В. 409 с.192
С. 191-192
В. 410 с.192
8.
Написання прислівників разом і через дефіс.

П. 34 с. 190-191 В. 413 с.193
П. 34 с. 190-191 В. 414 с.193
9.
РМ  Робота над помилками, допущеними у творах-описах. Контроль аудіювання

В. 424 с. 196
В. 427 с. 197
10
Написання прислівників разом і через дефіс. Тренувальні вправи.

П.34 (повтор.)
В. 410 с. 192
П.34 (повтор.)
В. 411 с. 192
11.
Написання прислівників разом і окремо. Написання прислівникових словосполучень типу: раз у раз, з дня на день. И та  і в кінці прислівників.

С.194 -195, 195-196
В. 418 с. 195
В. 427 с.197
С.194 -195, 195-196
В. 418 с. 195, В.426 с. 197
12
РМ   Портретний нарис  у публіцистичному стилі (письмово).

С.198-199
В.429, 431 с.200
С.198-199
В. 431, 432 с.200
13.
Букви н і нн у прислівниках.


П.34 С. 201-202
В. 439 с. 202
П.34 С. 201-202
В. 440 с. 202-203
14.
Не і ні з прислівниками.

П. 34 с. 203-204
В.451 с.206
П.34 с. 203-204
В.452, 453 с. 207
15.
Правопис прислівників. Тренувальні вправи.

П.34 (повтор.)
В. 449 с.205
П.34 (повтор.)
В. 449 с.205;
Скл. словн.д-т
16.
Узагальнення і систематизація знань про прислівник як частину мови.


П. 34 (повтор.)
В.421 с.196

П. 34 (повтор.)
В.422  с.196

17.
Контрольна робота з модуля ,,Прислівник як частина мови.

Повтор. П.31-34
Повтор. П.31-34

Види проміжного та обов’язкового контролю:

№ з/п
Вид контролю
Проміжний
Обов´язковий 
Кількість
1.
Навчальний диктант
1
-
1
2.
Словниковий диктант
1
-
1
3.
РМ  Усний переказ
1
-
1
4.
РМ  Контрольний твір-опис
-
1
1
5.
РМ  Портретний нарис
1
-
1
6
Контрольна робота (різнорівневі тестові завдання)
-
1
1

Література:
1.О.П.Глазова . Українська  мова: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.

Предметні компетенції:
«Знати»
«Уміти»
прислівник ; визначати граматичні категорії - незмінність , синтаксичну роль у реченні; спосіб творення; ступені порівняння;
правопис Н та НН, не, И та І  в прислівниках ;  разом, окремо та через дефіс
Використовувати правильно прислівники  у мовленні та безособових реченнях ;
 складати речення з поданими прислівниками,
складати усні й письмові висловлення на певну соціокультурну тему, викори-стовуючи виражальні можливості прислівників.

Ключові поняття:
1.      Прислівник, ступені порівняння,способи творення .
2.      Типи та стилі мовлення.
3.      Правопис н, нн, не , и та і в прислівниках.
4.      Написання прислівників разом, окремо та через дефіс.
5.      Твір-опис зовнішності людини. Художній стиль
6.      Портретний нарис. Публіцистичний стиль.

Варіанти навчальних диктантів
Творчі диктанти
1. Прочитайте. Замініть словосполучення одним словом – прислівником
Бігти, переганяючи один одного (наввипередки) йти, не знаючи дороги (наздогад),
Повернутися додому в призначену годину (вчасно), брати участь у змаганнях перший раз (вперше), читати, протягуючи слова (співуче).

2. Доберіть до дієслів прислівники. Запишіть. Визначте головне і залежне слово
Зустрічати (по-дружньому, привітно, холодно, байдуже, весело) проголошувати (чітко, ясно, повільно, глухо). Відстоювати (гаряче, переконливо, схвильовано). Боротися (хоробро, мужньо). Навідуватися (часто, зрідка, інколи, просто).

Диктант-завдання „Ступені порівняння прислівників”
Від поданих прислівників утворіть вищий і найвищий ступені
Дешево, легко, близько, цікаво, тонко, густо, низько, тихо, коротко, високо, дорого, погано, далеко, мало.

Попереджувальний диктант„Творення прислівників”
Сьогодні найнижче спустилися важкі сірі хмари. Найбільше любила білочка цукор (Збан.) книга й школа – що є глибше, як з наукою дружить. Все вперед та вище жінка наша йде. (Тич.)  У сутінках блідого вересневого світання все виразніше окреслювалися контури будівель. (Гонч.) Граніт найчастіше залягає в землі. А сонце опускається все нижче та нижче, наближається до гори та все більше і більше.

Коментований диктант „І та и  в прислівниках”
Тимко мовчки потис руку комісара і вийшов. Дядько поволеньки зодяг шапку і, спершись на тин, очікувально дивився на Гната. (З тв. Тютюнника) Не провесінь, а вже справжня весна дихала навкруги. Океан місячної ночі розливається навкруги. (Гончар) Восени і горобець багатий (Н.тв.) Двічі літа не буває. (Н.тв.) Надворі було поночі. (Н.-Лев.) Прилітає зозуленька над ними кувати, прилітає соловейко вночі щебетати. (Шевченко)

Пояснювальний диктант „Дефіс у прислівниках”

Сяє наді мною високо-високо неба глибина. Де-не-де у вікнах світло янтаріє. (Сос.) З Давніх-давен у всіх війнах парламентери користувалися правом недоторканості. (Гончар) тяжко-важко в світі жити сироті без роду. (Шевченко) З шахтарями я здружився навік-віки. (мал..) Ліси дихали по-весняному вільно, струмуючи в небо прозорими цівками марева (Гончар) Чисте полуденне небо, і тихо-тихо, немов би все заснуло. (Довженко)

Словниковий диктант
По-літньому, по-весняному, по-дружньому, по-вовчому, по-ведмежому, ледь-ледь, неждано-негадано, по-справжньому, далеко-далеко, високо-високо, по-перше, міцно-міцно, давним-давно

Пояснювальний диктант „Не, ні з прислівниками”
Серед темної ночі попереду несподівано піднялася багряна заграва. Сонце нерухомо стоїть над цим зеленим морем. Добро втратити – небагато втратити! Честь втратити – втратити багато! (За тв. О. Гончара)

Диктант з коментуванням
О кров, пролита нашими людьми, ти напоїла землю недаремно! (Малишко) Несхиблено, непереможно, прямо у дальню даль простують юнаки. Але найбільше диво – це людина, що творить тут, шукає ненастанно (За тв. М. Рильського)

Словниковий диктант «Н і нн у прислівниках»
Безвинно, безупинно, беззмінно, бездоганно, сумлінно, щоденно, законно, туманно, старанно, безпричинно, щохвилинно, натхненно.

Модуль № 7
Тема: Службові частини мови  ( 21 год.)

 з/п
Зміст навчального модуля
Ресурси Internet
Домашнє завдання
І рівень
ІІ рівень
Прийменник
1.
Прийменник як службова частина мови, як засіб зв’язку в словосполученні й реченні.  Зв’язок прийменника з непрямими відмінками іменника.

pravila-uk-mova.com.ua

П.35 С. 208-211
В. 463 с. 211
П. 35 С. 208-211
В. 464 с. 211
В.465 с. 212

2.
Види прийменників за будовою.


П.35 с.212-214
В. 472 с.214
П.35 с.212-214
В. 473, 474 с.214
3.
Непохідні й похідні прийменники. Написання похідних прийменників разом, окремо й через дефіс.

С.214-216
В.478 с.215
С.214-216
В.480  с.215
Сполучник
4.
Сполучник як службова частина мови. Види сполучників за будовою, походженням. Використання  сполучників у простому і складному реченнях: сполучники сурядності й підрядності.

П.36 с. 220-224
В. 490 с. 222
В. 496 с. 224-225
П.36 с. 220-224
В. 491 с. 222
В. 497-498
с. 224-225
5.
Написання сполучників разом і окремо.

П.36 с. 228-230
В. 506 с.229
П.36 с. 228-230
В. 507  с.2309
6.
Розрізнення сполучників і однозвучних слів.

С. 228-231
В. 508 с. 230
С. 228-231
В. 509-510 с. 230-231
Частка
7.
Частка як службова частина мови.

П.37 с. 232-235
В.517 с. 234
П.37 с. 232-235
В.519 с. 235
8.
Розряди часток за значенням.

С. 232-233
В. 520 с.236
С. 232-233
В. 521 с.236
9-10.
Написання часток  -бо, -но, -то, -таки.
webpen.com.ua
П. 37 с. 237-239
В. 527 с. 239
П. 37 с. 237-239
В.528 с. 239
10-11.
Не, ні з різними частинами мови.
webpen.com.ua

П. 38 с.239-240
В. 535 с.241
П. 38 с.239-240
В. 544  с.244
Вигук
12.
Вигук як особлива частина мови. Групи вигуків за значенням.


П.39
С. 245-247
В. 552 с.248

П.39 с. 245-247
В. 554,555 с.249
13.
Дефіс у вигуках.
Кома і знак оклику при вигуках.

В. 553 с. 248

В. 556 с.249
14.
Контрольний диктант.

Повтор. П.35-39
Повтор. П.35-39
15.
РМ  Жанри мовлення: оповідання, замітка,  особливості їх побудови. Твір-оповідання за поданим сюжетом (письмово)

С. 218-220
В.485 с.219

С. 218-220
В.485 с.219

16-17.
Узагальнення і систематизація знань про службові частини мови та вигук

П. 34 с. 203-204
В.451 с.206
П.34 с. 203-204
В.452, 453 с. 207
18.
Контрольна робота з модуля ,,Прийменник. Сполучник. Частка. Вигук”

П.34 (повтор.)
В. 449 с.205
П.34 (повтор.)
В. 449 с.205;
Скл. словн.д-т
19-20.
Узагальнення й систематизація вивченого  про частини мови, їх правопис і використання в мовленні.
webpen.com.ua/

П. 35-39 (повтор.)
В.576, 578 с.255

П. 35-39 (повтор.)
В.571, 574  с.255

21.
РМ  Анотація.
Робота над помилками, допущеними у творах-оповіданнях за поданим сюжетом.

Повтор. П.35-39
В. 568 с.253
Повтор. П.35-39
В. 570 с. 254

Види проміжного та обов’язкового контролю:

№ з/п
Вид контролю
Проміжний
Обов´язковий 
Кількість
1.
Контрольний  диктант
-
1
1
2.
Навчальний диктант
1+1
-
2
3.
РМ  Твір-оповідання за поданим сюжетом
1
-
1
4.
РМ  Анотація
1
-
1
5.
Контрольна робота (різнорівневі тестові завдання)
-
1
1

Література:
1.О.П.Глазова . Українська  мова: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – 272 с.

Предметні компетенції:
«Знати»
«Уміти»
Прийменник. Сполучник. Частка. Вигук ; визначати службові частини мови у реченні, їхню роль при зв´язку словосполучень та частин складного речення;
написання   разом, окремо та через дефіс
Використовувати правильно прийменники   у мовленні та в реченнях ;
 складати речення зі сполучниками, прийменниками, частками, вигуками;
складати усні й письмові висловлення на певну соціокультурну тему, викори-стовуючи виражальні можливості службових частин мови.

Ключові поняття:
1.      Службові частини мови . Вигук.
2.      Правопис прийменників та сполучників, часток.
3.      Твір-оповідання за поданим сюжетом.
4.      Анотація.

Варіанти навчальних диктантів
Тексти диктантів до теми „Сполучник”
Словниковий диктант
Записати слова, розкриваючи дужки. Пам’ятати їх правопис.
(Не) мов (би), а (би), що (б), все (таки), (через) те (що), ні (би), (з) по (між), дарма (що), (за) те, як (що), (незважаючи) на (те) що, так (що), із (за), (мов) би (то), як (би), (про) те, хто (небудь), тому (що), (для) того (щоб), ні (як), що (й)

Розподільний диктант
Розподілити сполучники за будовою. Поділити на прості, складні, складені.
Мов, якби, бо, через те що, після, того як, що, щоб, аби, зате, але, незважаючи на те що, хоча, проте, для того щоб, як, ніби, якщо, у зв’язку з тим що, наче, як тільки, нібито, коли, коли б, та , так що, начебто.

Попереджувальний диктант
Довго співали дівчата, незважаючи на те, що другого дня треба було рано вставати.Краплі блищали і миготіли на сонці, неначе розсипані діаманти.
Лице дівчини червоніло проти сонця, як півонія. ( тв. Н.- Левицького)
Я тебе за те люблю найбільше, чого ти сам в собі не розумієш.
Якби я була зіркою в небі, я б не знала ні туги, ні жалю.
Вітерець весняний тихесенько дише, немов діток до сну колише.
Якби знали ці люди, які то сумні дні без сонця, без місяця ночі.
Якби я тепер хотіла у мале човенце сісти і далеко на схід сонця  золотим маяком попливти.(З тв. Лесі Українки)

Тексти диктантів до теми „Частка”
Розподільний диктант
Записати частки, розподілити їх у три стовпчики: а)модальні, б)заперечні;в) формотворчі.
Хай, нехай, би, те, ні, ані, хіба, чи, невже, що за, що то, ось, от, це, оце, ото, он, ген, саме, якраз, справді, точно, власне, хоча б, але, те, таки, уже, мов, мовби, годі, бодай, бо, давай.

Пояснювальний диктант
Підкресліть орфограми, поясніть написання.
1.Червоні маки… Скільки сягало око, жевріли вони на луках, ніким несіяні. Але радуючи світ. ( О. Гончар)
На луках ще трава не кошена, у полях красуються жита (П. Воронько)
Чурек і сакля – все твоє, воно не прошене, не дане, ніхто й не візьме за своє, не поведе тебе в кайданах( Т. Шевченко)
Завжди прикрі будь-які незгоди й негаразди в одній сім’ї (Ю. Смолич)
Ніхто не пам’ятав, щоб коли-небудь замерзав струмок. (О. Десняк)

Тексти диктантів до теми „ Вигук”
Попереджувальний тренувальний  диктант
Ой лишенько, як страшно! Ха-ха-ха.
Лукашу, гов! А де ти? (Л. Українка)
„Трінь-трінь, трінь-трінь!” –почулося в цей час  і забриніло, затанцювало.
Висота жила, обзивалася: „трра-а-та-та-та, др.-р-р-р-р” – чулося звідти і не переставало ні на хвилину, а все  лютішало, скаженіло.
Раптом десь за Ташанню долинуло оте хвилююче серце хлібороба півняче „кукуріку” ( Г. Тютюнник)
„Цюрр! Цюру, цюру, цюрр! Ціп-ціп-ціп! Мої курчаточка!” – дзвенить в повітрі цей кучерявий пронизливий викрик (Н.-Левицький)
 Надривно, тривожно зазвучала трембіта: ту-ру-ру-ру-ру-у-у. (О. Вишня)
Риби тут не ого-го-го.( П.Корнійчук)
„Цить!” – крикнула Пріська (П. Мирний)

Диктант з коментуванням
Ах, в артиста одне лише призначення – бути щирим,  правдивим в природності (П. Тичина)
Агей, поети, глибше тон. (П. Тичина)
А я у гай ходила по квітку ось яку! А там дерева – люлі! І все отак зозулі: ку-ку (Л.Українка)
Охрім вимиває в мисці пшоно і висипає в казанок „Шм-ш-ш”, –вимовляє вода і випускає на поверхню білу піну. (Г. Тютюнник)
 Ой три шляхи широкії докупи зійшлися (Т.Шевченко)
То ж такий бенкет буде, що гай-гай (Кв. Основ’яненко)

Варіанти контрольних диктантів
№1 Цвіте конвалія
Немає такої людини, яка б лишалася байдужою до краси конвалії. Своєю формою квітки конвалії нагадують маленькі дзвіночки, які завжди дивляться в землю. І це не випадково. Бо вони бояться і пекучих променів, і дощу. Тому опускають свої білі чарівні голівки.
Конвалія – багаторічна рослина. Вона має два, часом три великих листки, що виростають із повзучого підземного кореневища. Щороку кореневище утворює біля основи стебла невелику бруньку. За літо брунька поволі перетворюється на довгий підземний паросток. А навесні кінець паростка починає викидати зелені листочки. Але стебло з квітами з’явиться ще не скоро. Мине два-три роки, і біля стебла утвориться велика брунька. З неї проростає гнучка стеблина і вкривається білими квітами. Майже чотири роки росте, розвивається конвалія, поки на ній зацвітуть запашні дзвіночки.
(З газети) 122 слова 
№2 Вода
Вода чиста й прозора. Сонце її пронизує зверху аж до самого дна. Вас так і потягло до чистої хвилі. Шубовсть!..
Заклекотіла, потемніла прозора товща. Широкі краги знялись по верху, розходячись на всі боки. Покотили один за одним, здіймаючи невеличкі бульки. Поперечні хвилі захиталися, подалися назад, стукаючись одна об одну. Пішли собі вистрибом, випереджаючи одна одну. Посеред того кип’ятку  тільки біліє ваше тіло, подаючись під водою впоперек річки. Ви виринаєте з-під хвилі. Раді та веселі, струшуючи воду, розплющуєте очі. Перевівши подих, обдивляєтесь кругом себе. Вам стає гарно серед тієї рідкої прохолоди. Ви починаєте бавитись серед води. То ляжете на спину і колишетесь на тихій хвилі, задивляючись у синє небо. Перекидаєтесь на груди і , вимахуючи руками, пливете проти течії.
( За П.Мирним) 117 сл.

Чого я хочу від життя?

Одне з найважливіших питань в житті кожної людини .Успіх людини напряму залежить від кількості часу, проведеного над роздумами, щодо свого призначення та діяльності, оцінкою та переоцінкою своїх бажань та цілей.
 Усвідомте свою екстраординарність 
Такого як ви ніколи не буде в усьому Всесвіті. У вас є певні здібності, навички, вміння, погляди та ідеї, які відрізняють вас від інших людей. У вас є потенціал, щоб досягти всього, про що ви мрієте. Головне — розуміти це.
Кожна людина створена як "організм успіху", що здатен безкінечно виконувати більше й більше справ, які приведуть до успіху та щастя. На жаль, дуже багато людей проживають своє диття, так і не розкривши себе. Вони реагують та відповідають на події та впливи, на батьків, на керівників, на закони та обов'язки, і не знаходять часу сісти та подумати про те, чого вони дійсно хочуть.
У найуспішніших людей є одна спільна риса — це ясність. Вони чітко уявляють собі, за що вони борються, в що вірять, куди йдуть. Кожному з нас треба досягти такої ясності.
Про що ви мрієте?
В душі ви мрієте втілити ту справу, заради якої ви народилися. Робота вашого життя полягає саме в відкритті цієї заповітної мрії. Чи знаєте ви про цю свою мрію?

10 питань, які треба регулярно задавати собі

1. Які три речі найцінніші в вашому житті?
2. Які три речі найважливіші для вас?
3. Якими гарними особистісними якостями ви наділені?
4. Якими трьома досягненнями ви пишаєтесь?
5. В яких трьох вміннях або здібностях ви найкраще себе проявляєте?
6. Які три найбільші успіхи ви мали в своїй кар'єрі?
7. Які три кращі роботи були в вашому житті?
8. Які три справи приносять вам набільшу радість, спокій та задоволення?
9. Які три найважливіші уроки ви засвоїли в своєму житті?
10. Про яких трьох (або більше) людей ви найбільше піклуєтесь?

Бажаю успіхів в особистісному зростанні та пошуках себе!

1 коментар: