Орієнтовні завдання
2017/2018 н.р.
http://osvita.cv.ua/ii-etap-vseukrayinskoyi-olimpiady-z-ukrayinskoyi-movy-ta-olimpiady/
2017/2018 н.р.
http://osvita.cv.ua/ii-etap-vseukrayinskoyi-olimpiady-z-ukrayinskoyi-movy-ta-olimpiady/
І етап Всеукраїнської
учнівської олімпіади
з української мови та
літератури2016/2017н.р.
Українська мова
7 клас
І. Тестові завдання
Завдання 1-5 мають по чотири варіанти відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
1.
Укажіть рядок, у
якому в усіх словах кількість букв менша, ніж звуків
А
община, який,
по-моєму, пір’я
Б
щось, помітний,
ярус, пюре
В
криниця, зілля,
ланцюг, праця
Г
об’єднання,
рум’янець, пам'ять, лисиця
2.
Укажіть рядок, у
якому всі слова треба писати з літерою Ґ
А
..араж, ..уцулка,
об..ризати, під..рунтя
Б
..ава, ..ринджоли,
а..рус, дзи..лик
В
..едзь, ..осподар,
..анок, плу..
Г
..руша, ..ніздо,
куль..авий, кура..а
3.
Укажіть рядок, у
якому записано складне речення
А
Весь зелений степ і
синє кругле небо заливало промінням гарячого, золотого сонця.
Б
Терпко пахло
грушами, повіви вітру доносили з лугу запах пізнього дрібноцвіту.
В
Будь сміливим не
язиком, а ділом.
Г
Свіжі, бадьорі, ще
й обвіяні духом пашні і сіна, поверталися кияни до міста.
4.
Укажіть речення, у
якому розділові знаки розставлено правильно
А
Усе набирає
особливого значення у храмі зимового дня:
і порожня дорога в полях, і самотня тополя.
Б
Ця секунда була
вирвана з його дитинства: і перенесена сюди.
В
Кінь вийшов на
піщану косу, і струсив з себе воду.
Г
Шептало молотив
копитами, теплуваті хвилі, і бризки смачно лоскотали губи.
5.
Укажіть рядок, у
якому правильно витлумачено фразеологізм
А
Заяча душа –
маленький.
Б
П’ятами накивати –
утекти.
В
Замилювати очі –
плакати.
Г
Стріляна птиця –
поранений.
Завдання 6-10 мають по п’ять варіантів відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
6.
НЕПРАВИЛЬНО
узгоджено прикметники з іменниками в рядку
А
рожевий фламінго,
незабутнє шоу
Б
прозорий тюль, смачний
какао
В
лікувальний
шампунь, конструкторське бюро
Г
кумедний поні,
поважне журі
Д
програне парі,
привітна мадам
7.
Допущено граматичні
помилки в рядку
А
два з половиною
рази, десять на четверту
Б
у шостому класі,
чверть по восьмій
В
приїхав об
одинадцятій, до шостої години
Г
пів одинадцятої, на
другім курсі
Д
близько ста учнів,
за двадцять десята
8.
Дієслова ІІ
дієвідміни в рядку
А
сипати, сипонути,
гримати, гриміти, бачити
Б
плакати, ходити,
лежати, терпіти, стояти
В
біліти, вабити,
казати, нести, ставити
Г
носити, бурчати,
веліти, возити, вести
Д
крутити, мостити,
просити, сидіти, виходити
9.
Дієслова
недоконаного виду є всі слова в рядку
А
атакувати,
перенести, сидіти, просити
Б
зберігати, ходити,
гарантувати, зашивати
В
писати, виконувати,
скочити, знати
Г
поважати, залежати,
зашити, думати
Д
вважати, вразити,
спостерігати, захоплюватися
10.
Подвоєння літер на
місці пропуску НЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ в усіх словах рядка
А
бут..я, щен..я,
солов’їн..ий, повіст..ю
Б
фін..ський,
буквен..ий, священ..ик, піц..а
В
облич..я, гусен..я,
безсмерт..я, щаст..я
Г
лист..я,
фарбован..ий, молодіст..ю, від..іл
Д
Галич..ина,
набран..ий, священ..ий, гіл..я
5 балів
Завдання 11-12
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
11.
Установіть
відповідність між формою дієслова та прикладами
Форма дієслова
|
Приклади
|
1
неозначена
форма
|
А відмовлятимуся, промовляє
|
2
особова форма
|
Б зараховано, унесено
|
3
дієприкметник
|
В замовлений, поруділий
|
4
безособове
дієслово
|
Г заощадивши, дізнаючись
|
Д форсувати, виплатити
|
12.
Доберіть синоніми
до поданих фразеологізмів
Фразеологізм
|
Синоніми
|
||
1
2
3
4
|
море по коліна
хоч вовком вий
з доброго дива
за всяку ціну
|
А
|
на все горло
|
Б
|
хоч криком кричи
|
||
В
|
щоб там не було
|
||
Г
|
мов з гуся вода
|
||
Д
|
ні сіло ні впало
|
4 бали
Завдання з відкритою
відповіддю
ІІ. Напишіть твір-мініатюру (обсяг – до 1 сторінки) «Калина знов хизується красою»,використавши кілька
дієслів різних способів творення. Позначте утворені різними способами 3-4
дієслова хвилястою лінією.
ІІІ. Запишіть речення, знявши дужки і риски та вставивши (за
потреби) замість крапок відповідні букви чи знаки; розставте (за потреби) пропущені розділові
знаки. Зробіть синтаксичний розбір речення (підкресліть члени речення,
надпишіть над ними частини мови, дайте характеристику всій конструкції).
М..ні (і/й) (в/у)
непрогляд..нійпіт..мід..нів лунала/б мова солов..їна.
8
балів
ІV.Відредагуйте словосполучення.
Відкрити зошит
В одинадцять годин
Події співпали у часі
Без десяти хвилин п’ять
Підписувати газети
Семидесяті роки
3бали
Загальна кількість – 32 бали
Українська література
7 клас
І.
Тестові завдання
Завдання 1-5 мають по чотири варіанти відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
1.
У пісні «Ой на горі
та й женці жнуть» згадуються козацькі ватажки:
А
Сірко, Хмельницький
БНаливайко, Підкова
ВДорошенко, Сагайдачний
Г Полуботок, Калнишевський
2.
У пісні «Ой у степу
криниченька» йдеться про:
А
небезпечну долю
козаків
Бтяжку долю чумаків
Врадість від перемоги над ворогами
Г радість від перемоги війська Богдана Хмельницького
3.
Пісня «Гомін, гомін
по діброві» належить до
А
козацьких
Бчумацьких
Вбурлацьких
Г жартівливих
4.
Тухольці з повісті
І. Франка «Захар Беркут» покликали боярина Тугара Вовка:
А
на громадський суд
Бдо себе на гостину
Вна полювання
Г на громадську раду
5.
Герой повісті І.
Франка Захар Беркут був:
А
намісником князя у
тухольців
Бкозацьким ватажком
Встарійшиною тухольської громади
Г найбагатшою людиною в селі
Завдання 6-10 мають по п’ять варіантів відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
6.
Настрій туги за
рідним краєм, сім’єю простежується у піснях
А
кріпацьких
Б
бурлацьких
В
жниварських
Г
колискових
Д
стрілецьких
7.
Який птах викрав
миленького від молодиці («Жартівливі коломийки»)?
А
грак
Б
ворон
В
орел
Г
сокіл
Д
сорока
8.
Повість Івана
Франка «Захар Беркут» – це твір
А
історичний
Б
сатиричний
В
пригодницький
Г
хронікально-документальний
Д
автобіографічний
9.
До
суспільно-побутових пісень належать:
А
жниварські,
чумацькі, рекрутські
Б
колядки,
солдатські, бурлацькі
В
козацькі, чумацькі,
рекрутські
Г
наймацькі,
стрілецькі, купальські
Д
кріпацькі,
солдатські, обжинкові
10.
У повісті Івана
Франка «Захар Беркут» події відбуваються в селі
А
Семигори
Б
Тухлі
В
Нагуєвичі
ГМирне
Д
Сторожа
5 балів
Завдання 11-12
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
11.
Установіть відповідність
між фрагментами поезій та їх назвами
Уривок твору
|
Назва твору
|
||
1
|
Посередині пан хоружний,
Під ним кониченько,
Під ним вороненький
Сильне – дужий!
|
А
Б
В
Г
Д
|
«Гомін, гомін по діброві»
«Ой у степу криниченька»
«Дозвілля молоді»
«Ой на горі та женці жнуть»
«Стоїть явір над водою»
|
2
|
Мати сина проганяє:
– Іди сину, пріч від мене,
Нехай тебе турче візьме!
|
||
3
|
Не рад явір хилитися –
Вода корінь миє,
Не рад козак журитися,
Так серденько ниє.
|
||
4
|
Ой вдар, коню,
копитами перед воротами.
Вийди, вийди, дівчинонько,
з чорними бровами
|
||
12.
Установіть
відповідність
Уривок твору
|
Персонажі
твору
|
||
1
|
Раз умирати кожному, але славно вмирати – се не кожному лучається…
|
А
Б
В
Г
Д
|
Тугар Вовк
Максим
Захар Беркут
Бурунда
Мирослава
|
2
|
Нехай котрий-будь із твоїх пасенків спробує зо мною порівнятися, –
побачимо, хто дужчий
|
||
3
|
Псе блідолиций. Подвійний зраднику – се твоя вина…
|
||
4
|
Життя в неволі нічого не варте, краще смерть.
|
4 бали
Завдання з відкритою
відповіддю
ІІ. Дайте стислі
пояснення.
З погляду теоретика літератури…
1. Визначте і
запишіть ідею твору «Захар Беркут» Івана Франка.
З погляду ерудита…
2. Який історичний період відтворено у вірші «Заповіт»
Тараса Шевченка? Поміркуйте, типовою чи
винятковою була доля ліричного героя цієї поезії?
5балів
ІІІ. Проаналізуйте поезію за такою схемою: тема та ідея;
жанрові особливості; поетичні образи, картини; особливості віршування (рима,
римування, віршовий розмір); строфічна будова; особливості лексики, тропи,
поетичні фігури, фонічні засоби та їх роль у розкритті авторського задуму.
БЕЗСЛІДНО У СВІТІ НІЩО НЕ ЗНИКАЄ...
Безслідно у світі
ніщо не зникає?..
А як
же з рікою,
котра висихає,
Із лугом розораним,
з гаєм порубаним,
З життям, у
суєтних дрібницях погубленим?
Ніщо не зникає
безслідно?.. Та годі!
Уважніші будьмо до
всього в природі,
Шануймо законів її
непорушність,
І –
геть благодушність!
Микола
Луків
8 балів
ІV. Напишіть твір
(обсяг – до 1,5 сторінки) на тему «Людина народжується з почуттям патріотизму
чи це почуття необхідно виховувати…» (за твором «Захар Беркут» Івана
Франка).
12 балів
Загальна кількість – 34 бали
Всього: 66 балів
І етап Всеукраїнської
учнівської олімпіади
з української мови та
літератури2016/2017н.р.
Українська мова
8 клас
І. Тестові завдання
Завдання 1-5 мають по чотири варіанти відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
1.
Кілька рядів
однорідних членів є в реченні
А
Люди ніколи не
бувають ні незмірно добрі, ні незмірно погані.
Б
Легка, біла прозора
постать, що в обличчя нагадує Мавку, з’являється з-за берези й схиляється над
Лукашем.
В
Закликав червень
чарівну теплінь у тихий сад і у поля безкраї.
Г
Не роси, а сльози
упали на чисту траву із гілок.
2.
Усі слова пишуться
з префіксом пре-
А
пр..биральниця,
пр..світлий, пр..рва, пр..буття
Б
пр..єднання, пр..грівати,
пр..бити, пр..лягти
В
пр..глухий, пр..мерзати,
пр..смажений, пр..звисько
Г
пр..щедрий,
пр..мудрий, пр..хороший, пр..старий
3.
Усі займенники
записано правильно
А
ніхто, абиякі,
будь-зчим, хтось, звідкілясь
Б
абичий, будь-чий,
декотрий, щось, з кимось
В
деколи, будь кому,
хто зна чий, ніхто
Г
будь з чим, хтозна
що, дехто, декуди, якогось
4.
Простий присудок є
в реченні
А
Буде жито схилятись
до тебе і співать колискову тобі.
Б
Як хочеться спати в
тобі, у твоєму солодкому тумані, у твоїх зорях!..
В
Місяць здається
золотим човником в руках невидимого ткача.
Г
Їм [хатам] теж хочеться
розмахнутись крильми і летіти назустріч своїй весні.
5.
В усіх словах у-в НЕ чергуються
А
ввічливий, втретє,
ввійти
Б
вболівати,
впродовж, удалечінь
В
вчитель, увійти,
ввечері
Г
влада, умова,
властивість
Завдання 6-10 мають по п’ять варіантів відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
6.
Позначте рядок, у
якому всі іменники належать до спільного роду
А
сердега, нерівня,
стиляга, босяння
Б
роботяга, задирака,
жирафа, сирота
В
незграба, добряга,
гайдамака, базіка
Г
молодчина,
капризуха, нероба, бездара
Д
сіромаха, базіка,
непосида, неотеса
7.
Через дефіс
пишуться всі слова в рядку
А
з/рештою,
врешті/решт, хтозна/куди, вряди/годи
Б
по/нашому, в/нічию,
ледве/ледве, сяк/так
В
мало/помалу,
віч/на/віч, десь/інколи, по/латині
Г
десь/то, як/раз,
як/небудь, будь/коли
Д
по/двоє, по/друге,
по/третє, по/сучасному
8.
Тире пропущено між
підметом і присудком у реченні
А
Дорогоцінним
багатством Карпат є букові ліси.
Б
Думай не думай, а
вище себе не стрибнеш.
В
Небо над дорогою
синій кришталь.
Г
Ранок наступного
дня сповитий шовками небесної блакиті.
Д
Збреше й оком не
зморгне.
9.
Поширеним є речення
А
Дід був ковалем.
Б
Минула тривожна
ніч.
В
Хлопчик накивав
п’ятами.
Г
Осінь буде ясною.
Д
Дві верби
говорили-балакали.
10.
Апостроф НЕ
пишеться в усіх словах у рядку
А
п..юре,
б..юрократизм, інтерв..ю
Б
Р..ябко,
розм…якший, дзв..якнути
В
вітр..як,
моркв..яний, міжгір..я
Г
св…ято, зор..яний,
дит..ясла
Д
цв..ях,
Св..ятослав, мудріст..ю
5 балів
Завдання 11-12
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
11.
Установіть
відповідність.
Члени речення
|
Приклад
|
||
1
2
3
4
|
підмет
присудок
додаток
означення
|
А
|
Кожна людина – загадка.
|
Б
|
Хмари загасили сонце.
|
||
В
|
Умивалася жінка вранці росою з
липи, берези.
|
||
Г
|
Жити – це не значить
тільки брати, а й давати.
|
||
Д
|
До небес вознесу я бажання розділяти
з тобою кохання.
|
12.
Установіть
відповідність між способами вираження підмета і прикладами речень.
Способи вираження
підмета
|
Приклади речень
|
||
1
2
3
4
|
іменник у формі називного відмінка
слова інших частин мови в значенні іменника
неозначена форма дієслова
сполучення двох іменників
|
А
|
Поважати людину – це ж ціла наука.
|
Б
|
Там над водою купка людей лагодилася сідати в човен.
|
||
В
|
Посіємо хліб у ріллю віковую.
|
||
Г
|
Він заради друга ладен знести і не такі страждання.
|
||
Д
|
Усяка пташка свою пісню співає.
|
4 бали
Завдання з відкритою
відповіддю
ІІ. Напишіть твір-мініатюру (обсяг – 1-1,5 сторінки) з елементами опису села
чи міста «Сипле каштанами осінь…»,
використавши у кількох реченнях вставні слова. Позначте їх хвилястою лінією.
12 балів
ІІІ. Запишіть
речення, знявши дужки і риски та вставивши замість крапок відповідні букви;
розставте (за потреби) пропущені
розділові знаки. Виконайте повний
синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом
частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції).
Як мало
наві(д,т)ь (і/й) (в/у)
р(о,у)зумнихлюд..й жага багат..ванаро..жує думок.
8 балів
ІV.Відредагуйте (за потреби) сполучення слів і запишіть їх.
Відноситися легковажно.
Вірний переклад.
Говорити на англійській мові.
Добитися результатів.
Їсти бід з трьох блюд.
Місце знаходження.
3 бали
Загальна кількість – 32 бали
Українська література
8 клас
І.
Тестові завдання
Завдання 1-5 мають по чотири варіанти відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
1.
В основу пісня «Чи
не той то хміль» лягла реалія, названа в рядку
А
опришківський рух
проти феодально-кріпосницького гніту
Б
визвольна боротьба
українського народу проти польської шляхти
В
повстанська
діяльність Кармелюка проти кріпосництва
Г
повстання
гайдамаків на Правобережній Україні
2.
Звертається до
матері словами «Ой Бог знає, коли
вернусь, у яку годину. Прийми ж мою Марусеньку як рідну дитину» герой твору
А
«Бондарівна»
Б
«Дума про Марусю
Богуславку»
В
«Віють вітри»
Г
«Засвіт встали
козаченьки»
3.
Маруся Чурай –
легендарна українська піснетворка, яка жила в
А
XIV ст.
Б
XVI ст.
В
XVII ст.
Г
XVIII ст.
4.
Композиційною
особливістю «Слова про похід Ігорів» є все, ОКРІМ
А
наявність прологу
Б
наявність
авторських відступів
В
наявність вставних
епізодів
Г
наявність двох
кульмінацій
5.
Події описані в
«Слово про похід Ігорів» відбуваються в
А
1140 р.
Б
1156 р.
В
1185 р.
Г
1240 р.
Завдання 6-10 мають по п’ять варіантів відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
6.
Назви лише
історичних пісень подано в рядку
А
«Ой Морозе, Морозенку»,
«Чи не той то хміль»
Б
«Бондарівна»,
«Віють вітри»
В
«Засвіт встали
козаченьки», «Віють вітри»
Г
«Чи не той то
хміль», «Бондарівна»
Д
«Ой Морозе,
Морозенку», «Ой не ходи, Грицю»
7.
«Українська пісня – це бездонна душа українського народу,
це його слава», – писав
А
Олександр Довженко
Б
Михайло Стельмах
В
Олесь Гончар
Г
Андрій Малишко
Д
Василь Стус
8.
Рядки
Словами промовляє
«Гей, козаки,
Ви біднії невольники!
Угадайте, що в нашій землі
християнській за день тепера?»
взято з
А
соціально-побутової
пісні
Б
балади
В
історичної пісні
Г
календарно-обрядової
пісні
Д
думи
9.
Яка прикмета в
пісні «Засвіт встали козаченьки», на думку козака, не дозволить йому
повернутися додому
А
пішов дощ
Б
полетіли ворони
В
спіткнувся кінь
Г
заскавулів собака
Д
закувала зозуленька
10.
Ігор повів своє військо
на ріку
А
Дон
Б
Дніпро
В
Волгу
Г
Дунай
Д
Каялу
5 балів
Завдання 11-12
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
11.
Установіть
відповідність між твором та художнім засобом
Художній засіб
|
Уривок твору
|
||
1
2
3
4
|
метафора
порівняння
звертання
епітет
|
А
|
Зажурилась Україна,
Бо нічим прожити…
|
Б
|
Ой Морозе, Морозенку
Ти славний козаче…
|
||
В
|
Їде ляхів сорок тисяч
Хорошої вроди…
|
||
Г
|
А мене, Кармелюка,
Як звірюку гонять!
|
||
Д
|
Максим козак Залізняк,
Козак з Запорожжя
|
12.
Установіть
відповідність між твором та його темою
Тема твору
|
Назва твору
|
||
1
|
перша перемога Богдана Хмельницького над польсько-шляхетським військом
|
А
Б
В
Г
Д
|
«Віють вітри»
«Бондарівна»
«Ой Морозе, Морозенку»
«Чи не той то хміль»
«Маруся Богуславка
|
2
|
визволення дружиною турецького пана козаків-невольників з темниці
|
||
3
|
висловлення страждань закоханої дівчини через довгу розлуку з коханим
|
||
4
|
відстоювання дівчиною своєї честі (навіть ціною власного життя) у стосунках
з польським паном
|
||
4 бали
Завдання з відкритою
відповіддю
ІІ. Дайте стислі пояснення.
З погляду теоретика літератури…
1. Доведіть, ілюструючи відповідь
конкретними прикладами, що «Буря на
Чорному морі» – це дума.
З погляду ерудита…
2. Які пісні Марусі Чурай, що
стали народними, Ви знаєте? Проведіть паралелі
міжзмістом цих пісень та відомостями з історії про Національно-визвольну
війну українського народу під проводом Богдана Хмельницького.
5 балів
ІІІ. Проаналізуйте поезію за такою схемою: тема та ідея;
жанрові особливості; поетичні образи, картини; особливості віршування (рима,
римування, віршовий розмір); строфічна будова; особливості лексики, тропи,
поетичні фігури, фонічні засоби та їх роль у розкритті авторського задуму.
УСЕ МОЄ, ВСЕ ЗВЕТЬСЯ УКРАЇНА
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,–
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
усе як є – дорога, явори,
усе моє, все зветься – Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
що хоч спинись і з Богом говори.
Ліна Костенко
8 балів
ІV. Напишіть твір
(обсяг – до 2 сторінок) на тему «Відтворення героїчної і трагічної
історії України в народних думах та історичних піснях».
12 балів
Загальна кількість – 34 бали
Департамент освіти і науки
Чернівецької обласної державної
адміністрації
ІІ етап Всеукраїнської
учнівської олімпіади
з української мови та
літератури2015/2016н.р.
Українська мова
9 клас
І. Тестові завдання
Завдання 1-5 мають по чотири варіанти відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
1.
Укажіть рядок, у
якому не з усіма дієсловами пишеться
разом
А
(не)радимо,
(не)зчутися, (не)поспішати, (не)прийшов
Б
(не)навидіти, (не)хтувати,
(не)здужати (хворіти), (не)добачати
В
(не)визначив, (не)вгавати,
(не)хотіла, (не)зробити
Г
(не)бачити, (не)вивчив,
(не)знайшла, (не)погасло
2.
Укажіть рядок, у
якому підкреслені слова вжито в переносному значенні
А
лісове джерело, золоті руки
Б
пташине крило, глибоке почуття
В
море вражень, операційне поле
Г
лагідний голос, золотий браслет
3.
Укажіть рядок, у
якому всі двоскладові слова НЕ можна ділити на частини для переносу
А
агент, альбом, арка
Б
їхній, їсти, іспит
В
автор, екран, ангел
Г
їжак, аванс, ефір
4.
Укажіть рядок, у якому підкреслене слово НЕ є
сполучником
А
Коріння навчання
гірке, за/те плід солодкий.
Б
Б’ють не за/те,
що втік, а за/те, що вкрав.
В
Хоч вовки кобилу
з’їли, за/те сани цілі.
Г
Невеличкий
будиночок, за/те новий, охайний.
5.
Подовження
приголосних звуків відбувається в усіх словах у рядку
А
ов..а, Керч..ю,
бурячин..я
Б
мотуз..я, ..савець,
суд..ів
В
відкрит..ів,
совіст..ю, розкіш..ю
Г
почут..я,
знаряд..я, облич..
Завдання 6-10 мають по п’ять варіантів відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
6.
Кома НЕ ставиться в
реченні (розділові знаки пропущено)
А
Пройшла гроза і ніч
промчала і знову день шумить кругом.
Б
Важким холодним сном
спала земля а високо над нею притаїлися зорі.
В
Тепло було й вишні
цвіли рясно.
Г
Дощ пройшов і
світлі ручаї в синє море виливають воду.
Д
В одну мить
розсунувся простір і стали ближчими зорі.
7.
Однакова кількість
звуків і букв у кожному слові рядка
А
наддністрянський,
щирісінький, юнацтво
Б
джерельний,
український, безмежжя
В
восьмитонний,
щавель, їжджу
Г
їстоньки,
плямистий, щуплявенький
Д
хом’ячисько,
дзенькіт, зшиток
8.
Складносурядне
речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Опівдні насунулися хмари…» обрати
А
заступивши темрявою
небо.
Б
і зависли над
молодими садами.
В
які змусили все
живе зачаїтися.
Г
і ринула стоголоса
злива.
Д
пішов густий літній
дощ.
9.
Граматичну помилку
допущено у реченні
А
Захворівши, Оленка
не прийшла до школи.
Б
Не спитавши броду,
не лізь у воду.
В
Нагинаючи гілки,
діти діставали вишні.
Г
Він вийшов,
зачинивши за собою двері.
Д
Як слід
підготувавшися до іспитів, у тебе не буде проблем.
10.
М’який знак НЕ
вживається в усіх словах у рядку
А
ковз..кий,
п’ят..десят, пол..ський
Б
дев’ят..сот, сторін..ці,
колодяз..
В
кін..чик,
майбут..нє, виріз..блений
Г
шампін..йон,
кін..цевий, міл..ярд
Д
русал..чин,
тюр..мою, тон..ший
5 балів
Завдання 11-12
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
11.
Установіть
відповідність між реченнями та їх характеристиками
Види односкладних
речень
|
Приклади
|
||
1
2
3
4
|
означено-особове
узагальнено-особове
неозначено-особове
безособове
|
А
|
Пахне морем і озоном від притихлої землі.
|
Б
|
Весь день пробігали, готуючись до свята.
|
||
В
|
Погуляю понад морем та розважу своє горе.
|
||
Г
|
Посій в пору, будеш мати зерна гору.
|
||
Д
|
Така чудова майська ніч!
|
12.
Установіть
відповідність між схемами та реченнями з прямою мовою (розділові знаки пропущено)
Схеми речень
|
Приклади речень
|
||
1
|
«П, – а. – П!»
|
А
Б
В
Г
Д
|
Чи не час нам у дорогу
спитала Соломія.
Наш ідеал працелюбна людина
пише В. Сухомлинський Вдумайтесь у ці слова!
Тепер коли тебе довго немає я
дивлюся на неї і згадую Любуйся калиною коли цвіте а дитиною коли росте.
А на Запоріжжі кошовий Сірко
ватаг сильний помер занотував для пам’яті поколінь самовидець.
Мати говорила про те щоб я
завжди слухався свого серця.
|
2
|
А: «П».
|
||
3
|
«П», – а.
|
||
4
|
«П?» – а.
|
4 бали
Завдання з відкритою
відповіддю
ІІ. Напишіть твір-роздум
(обсяг – до 2 сторінок) «Спішу у храм святого слова»,
використавши два прості речення, ускладнені однорідними членами речення.
Позначте їх хвилястою лінією.
12 балів
ІІІ. Запишіть речення, знявши дужки і риски та вставивши замість
крапок відповідні букви; розставте (за потреби) пропущені розділові
знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір речення (підкресліть члени речення,
надпишіть над ними частини мови, дайте характеристику всій конструкції).
У(В)українс..кіст..пи приходила в..снаі по с..лах починали лаштуватись(я)
(в/у) далеку дорогу чумаки.
8 балів
ІV.Поставте
наголос у словах.
Кілометр,
ненависть, ознака, черговий, одинадцять, олень, спина, легкий.
3 бали
Загальна кількість
– 32 бали
Українська література
9 клас
І. Тестові завдання
Завдання 1-5 мають по чотири варіанти відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
1.
Нестор вважається
ймовірним автором
А
«Слова про похід
Ігорів»
Б
балади «Бондарівна»
В
«Повісті минулих
літ»
Г
«Думи про Марусю
Богуславку»
2.
Вислів «Іду на ви!»
у «Повісті минулих літ» належить
А
Володимиру
Б
Ользі
В
Святославу
Г
Олегу
3.
Укажіть, кого з
нижчезазначених майстрів слова вважають мислителем, богословом, полемістом
А
І. Величковського
Б
Ф. Прокоповича
В
І. Вишенського
Г
Г. Сковороду
4.
Укажіть ознаку, яка
не характеризує бароко як літературний стиль
А
поєднання краси
духовної і фізичної, зовнішньої та внутрішньої
Б
урочистість,
мальовничість, динамічність композиції
В
наслідування
зразків греко-римського мистецтва
Г
повернення уваги до
Бога як до вершини досконалості
5.
Укажіть видатного
драматурга ХVIII ст.
А
С. Климовський
Б
Ф. Прокопович
В
І. Величковський
Г
І. Вишенський
Завдання 6-10 мають по п’ять варіантів відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
6.
Причиною появи
перекладної літератури в Київській Русі є
А
язичництво
Б
уведення християнства
В
діяльність Ярослава
Мудрого
Г
татаро-монгольська
навала
Д
заснування Києва
7.
До весільних НЕ
належить пісня
А
«До бору, дружечки,
до бору»
Б
«А брат сестрицю та
й розплітає»
В
«Ой на горі вогонь
горить»
Г
«Розвивай, сосно,
сімсот квіток»
Д
«Ой матінко, та не
гай мене»
8.
«Києво-Печерський
патерик» є зразком
А
літопису
Б
історичної повісті
В
житійної літератури
Г
фольклору
Д
історичного
оповідання
9.
Головна думка
оповідання «Про Прохора-чорноризця…» – це
А
опис діянь ченця
Києво-Печерської лаври
Б
засудження хибної
політики князя
В
розповідь про життя
наших предків за часів Київської Русі
Г
опис випробувань та
спокус, що випадають на долю ченців
Д
служіння Богові,
смиренність, працьовитість, допомога людям
10.
Найдавнішою
пам’яткою українського письменства є
А
Галицько-Волинський
літопис
Б
«Слово про похід
Ігорів»
В
Київський літопис
Г
«Повість минулих
літ»
Д
«Сказання про
хрещення Русі»
5 балів
Завдання 11-12
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
11.
Установіть
відповідність між символічними поняттями та їх значенням
Символічне
поняття
|
Значення
|
||
1
2
3
4
|
літопис
патерик
псалом
притча
|
А
|
збірка, що містить житія праведників
|
Б
|
звернення до Бога у формі пісні
|
||
В
|
вишуканий поетичний твір, незвичайний за формою, для якого характерне
поєднання зорових та слухових елементів
|
||
Г
|
повчальне алегоричне оповідання філософсько-етичного змісту
|
||
Д
|
хронологічний опис важливих історичних подій у часи Київської Русі
|
12.
Установіть
відповідність між назвою та темою твору
Назва твору
|
Тема твору
|
||
1
2
3
4
|
«Бондарівна»
«Ой летіла стріла»
«Ой на горі вогонь горить»
«Козака несуть»
|
А
|
оспівування трагедії дівчини, яка не скорилася волі Каньовського
|
Б
|
оспівування обряду розплітання коси
|
||
В
|
оплакування дівчиною козака, який загинув
|
||
Г
|
оспівування трагічної долі козака, який після бою в долині лежав
«порубаний, постріляний»
|
||
Д
|
оспівування суму за вбитим стрілою вдовиним сином
|
4 бали
Завдання з відкритою відповіддю
ІІ. Дайте стислі пояснення.
З погляду теоретика літератури…
1. Що таке шкільна драма? Відповідь проілюструйте конкретним прикладом.
З погляду ерудита…
2. Назвіть перші друковані книги в Україні. Що Вам про них відомо?
5 балів
ІІІ. Проаналізуйте поезію за такою схемою: тема та ідея;
жанрові особливості; поетичні образи, картини; особливості віршування (рима,
римування, віршовий розмір); строфічна будова; особливості лексики, тропи,
поетичні фігури, фонічні засоби та їх роль у розкритті авторського задуму.
ОСІННІЙ ДЕНЬ БЕРЕЗАМИ ПОЧАВСЬ…
Осінній день березами почавсь.
Різьбить печаль свої дереворити.
Я думаю про тебе весь мій час.
Але про це не треба говорити.
Ти прийдеш знов. Ми будемо на «Ви».
Чи ж неповторне можна повторити?
В моїх очах свій сум перепливи.
Але про це не треба говорити.
Хай буде так, як я собі велю.
Свій будень серця будемо творити.
Я Вас люблю. Ояк я Вас люблю!
Але про це не треба говорити.
Різьбить печаль свої дереворити.
Я думаю про тебе весь мій час.
Але про це не треба говорити.
Ти прийдеш знов. Ми будемо на «Ви».
Чи ж неповторне можна повторити?
В моїх очах свій сум перепливи.
Але про це не треба говорити.
Хай буде так, як я собі велю.
Свій будень серця будемо творити.
Я Вас люблю. Ояк я Вас люблю!
Але про це не треба говорити.
Ліна
Костенко
8 балів
ІV. Напишіть твір
(обсяг – до 2 сторінок) на тему «Історичне минуле – це культурна спадщина
українського народу».
12 балів
Загальна кількість – 34 бали
Департамент освіти і науки
Чернівецької обласної державної
адміністрації
ІІ етап Всеукраїнської
учнівської олімпіади
з української мови та
літератури2015/2016н.р.
Українська мова
10 клас
І. Тестові завдання
Завдання 1-5 мають по чотири варіанти відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
1.
Після речення «Цвітуть блакитні проліски…» потрібно
поставити тире, якщо з-поміж варіантів його продовження вибрати:
А
радісно співають
лісові птахи.
Б
значить прийшла
справжня весна!
В
вони тягнуть до
сонця яскраві пелюстки.
Г
поступово тане сніг
навколо.
2.
Укажіть рядок, у
якому записано речення із займенником що
А
Хіба не бачите, що
вся земля в якімсь чеканні дивнім мліє.
Б
Я тобі сказати
хочу, друже, що мрій дитячих я не розгубив.
В
Є добрі люди, що
дбають про тебе.
Г
Чи знаєте ви, що
український віночок не просто краса, а й оберіг.
3.
У всіх словах
вживається велика буква у рядку
А
(І, і)ван (Б,
б)агряний, (П, п)роспект (У, у)чених
Б
(П, п)резидент (У,
у)країни, (Ч,ч)умацький (Ш, ш)лях
В
(С, с)уми, (О,
о)хтирський (Р, р)айон, (Р, р)іздво
Г
(Ю, ю)нона, (С,
с)іверський (Д, д)онець, (Х, х)ристиянство
4.
Подвоєння
приголосних звуків відбувається в усіх
словах іншомовного походження в рядку
А
сю..реалізм,
пан..а, піаніс..мо
Б
Міс..сіпі, бон..а,
Ал..а
В
мір..а, ман..а,
барок..о
Г
ір..еальний,
лібрето..о, нет..о
5.
Спрощення в групах
приголосних відбувається на письмі в усіх словах рядка
А
свис..нути,
доблес..ний, студен..ський
Б
мас..ний,
жорс..кий, зліс..ний
В
ус..ний,
зап’яс..ний, улес..ливий
Г
корис..ний,
тиж..невий, проїз..ний
Завдання 6-10 мають по п’ять варіантів відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
6.
Не з дієприкметником
пишеться разом у реченні
А
Луг (не)скошений.
Б
Не закутий у
кайдани і (не)замкнений на вежі, без сторожі пробував у Баяровім наметі.
В
Сонце, ще
(не)сховане за хмарами, пекло щедро.
Г
Мати гордовито
дивилася на неї зверху, ніби давала дочці своїм видом взірець (не)похитної
завзятості.
Д
Тільки мав талант
до віршів (не)позичений, а власний.
7.
На другий склад
падає наголос у слові
А
одинадцять
Б
черговий
В
цемент
Г
кидати
Д
поки
8.
Апостроф НЕ
пишеться в усіх словах у рядку
А
мор..як,
різдв..яний, зв..ялити
Б
брукв..яний,
мавп..ячий, черв..як
В
Стеф..юк, мад..яр,
пан..європейський
Г
медв..яний,
моркв..яний, б..язь
Д
грав..юра,
розм..якшити, кап..юшон
9.
Разом треба писати
всі прислівники рядка
А
без/вісти,
в/серйоз, до/речі, на/вскіс
Б
у/розтіч,
від/давна, без/перестанку, у/брід
В
за/багато,
до/вкруги, до/вподоби, на/впростець
Г
по/двоє, по/декуди,
на/весні, у/досвіта
Д
с/піднизу,
на/прокат, на/жаль, в/суціль
10.
Усі слова написано
правильно в рядку
А
у хатинці,
вирізблюється, сьомий
Б
плоский,
хуторяньці, астраханський
В
цвірінькати,
боязко, велетеньські
Г
Київщина, женьшень,
скринці
Д
кузня, няньчити,
Гуцульщина
5 балів
Завдання 11-12
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
11.
Установіть відповідність
Розділовий знак
|
Приклади
(розділові знаки пропущено)
|
||
1
2
3
4
|
тире між підметом і присудком
тире перед узагальнювальним словом
тире при відокремленій прикладці
тире в безсполучниковому реченні
|
А
|
Тонкі брови русяві дрібні кучері рум’яні губи усе це дихало молодою
парубоцькою красою.
|
Б
|
Здобути волю то мій рай.
|
||
В
|
Я тільки тепер побачив село нужденну купку солом’яних стріх.
|
||
Г
|
Від малих дітей голова болить а від великих серце.
|
||
Д
|
Прийде осінь у засіках буде хліб золотий.
|
12.
Установіть
відповідність між реченнями та їх характеристиками
Види підрядних
речень
|
Приклади
|
||
1
2
3
4
|
обставинне місця
з’ясувальне
обставинне мети
означальне
|
А
|
І ніяк ми не вгадаєм, що зробилось з нашим краєм.
|
Б
|
Не живе ледачий, де кипить робота.
|
||
В
|
Слова натягувать, як луки, щоб вчасно збити на льоту нерозшифрованої муки
невідворотну німоту.
|
||
Г
|
Коли Соломія примостилася на плоті, Остап одіпхнув його од берега і тоді
скочив.
|
||
Д
|
А проте тієї сили, духу, що зрива на ноги, в нас нема і манівцями ми
блукаєм без дороги.
|
4 бали
Завдання з відкритою
відповіддю
ІІ. Напишіть
твір-роздум (обсяг – до 2 сторінок) «Я єсть
народ, якого правди сила ніким звойована ще не була». У тексті використайте два складні
безсполучникові речення. Позначте ці речення хвилястою лінією.
12 балів
ІІІ. Запишіть речення,
вставивши замість крапок відповідні букви та розставивши пропущені
розділові знаки. Побудуйте структурну схему синтаксичної одиниці. Виконайте
повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним
словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам
як простим реченням).
Я пер..конаний рідна мова основа людс..когожит..я
що так шви..ком..нає і це пр..мушує нас замислитись над силою українс..кого
слова.
8 балів
ІV. Доберіть до
запозичених слів українські відповідники та запишіть їх.
Толерантність, інавгурація, плюралізм,
консенсус, менеджер, імідж.
3 бали
Загальна кількість – 32 бали
Українська література
10 клас
І. Тестові завдання
Завдання 1-5 мають по чотири
варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний на
Вашу думку варіант відповіді.
1.
Темою твору
«Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького є зображення
А
сімейного
селянського побуту до закріпачення українських земель
Б
на прикладі однієї
родини життя українського села після реформи
В
родинних сварок і
негараздів в українському селі в добу кріпацтва
Г
життя селянської
родини як зразка сім’ї з патріархальним устроєм
2.
Особливістю
композиції твору «Кайдашева сім’я» є
А
відсутність
зав’язки
Б
наявність прологу й
епілогу
В
відсутність чітко
визначуваної кульмінації
Г
наявність значної
кількості авторських відступів
3.
В уривку «Карпо затрусив матір’ю так, що легенький
хлів увесь затрусився. Баба заголосила, випручалась та навтьоки з двору. Карпо
погнався за нею з дрючком. Але стара була прудка і так покатала з двору, як
мала дівчина» використано
А
метафору,
порівняння, епітет
Б
порівняння, епітет,
гіперболу
В
епітет,
фразеологізм, уособлення
Г
гіперболу,
метафору, антитезу
4.
Перша назва твору
Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
А
«Чіпка»
Б
«Лихі люди»
В
«Пропаща сила»
Г
«Подоріжжя із
Полтави»
5.
У романі «Хіба
ревуть воли, як ясла повні?» НЕМАЄ проблеми
А
«голодної волі»
Б
«пропащої сили»
В
«христологічних
пошуків»
Г
«патріотичної
відданості»
Завдання 6-10 мають по п’ять варіантів відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний на Вашу думку варіант відповіді.
6.
Іван
Нечуй-Левицький, створюючи комічні ситуації та сцени, заперечує в повісті
«Кайдашева сім’я»
А
необхідність
відокремлення господарства Карпа від Лавріна зі своїм господарством
Б
норовистий характер
Марусі Кайдашихи
В
непоступливість
невісток
Г
постійне вживання
спиртного Омельком Кайдашем
Д
безглузде
марнування життя і здоров’я на суперечки, які порушують цілісність і міцність
родини
7.
Головна проблема
роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного та Івана Білика
А
неможливість
реалізації творчих задумів героя за умов кріпацтва
Б
конфлікт між
багатими і бідними
В
конфлікт «пропащої
сили» з патріархальним середовищем пореформеного села
Г
конфлікт батьків і
дітей
Д
нерозділене кохання
8.
«Будинок з багатьма прибудовами і надбудовами» – цю характеристику роману «Хіба ревуть воли, як ясла
повні?» дано за
А
широку тематику
Б
розмаїтість ідей
В
складну композицію
Г
багатосюжетність
Д
жанрові особливості
9.
За способом
зображення дійсності повість «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького – яскравий
приклад
А
класицизму
Б
сентименталізму
В
романтизму
Г
реалізму
Д
модернізму
10.
Прізвища Хрущ, Хрущов, Притика в романі «Хіба
ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного та Івана Білика мав (мали)
А
Грицько Чупруненко
Б
дід Улас
В
Матня, Лушня і
Пацюк
Г
Іван Вареник
Д
Чіпка Варениченко
5 балів
Завдання 11-12
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
11.
Установіть
відповідність між елементами сюжету твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» та
частинами твору
Частини твору
|
Елементи сюжету
твору
|
||
1
|
частина перша і друга
|
А
Б
В
Г
Д
|
експозиція
завֹ’язка
розвиток подій
кульмінація
розв’язка
|
2
|
епізоди реакції Чіпки на вигнання його із земства, його духовного зламу
|
||
3
|
винищення козацької родини Хоменко і арешт головного героя
|
||
4
|
розділ «Нема землі»
|
||
12.
Установіть
відповідність між поняттями з теорії літератури та їх визначеннями
Теорія літератури
|
Визначення
|
||
1
2
3
4
|
Літературний процес
Соціально-побутова повість
Повість-хроніка
Соціально-психологічний роман
|
А
|
багатоманітне історико-мистецьке явище, яке характеризується змінами у
стилях і напрямах художньої творчості, у виражально-зображувальній системі
художніх засобів, у тематичній та жанровій своєрідності творів тощо
|
Б
|
твір, у якому картини родинного життя і побуту героїв зображені на фоні
якихось соціальних подій чи зв’язані з певними суспільними обставинами і
пояснюються ними
|
||
В
|
один із жанрових різновидів драми, якому властивий фантастично-казковий
сюжет, поряд із людьми діють створені уявою письменника фантастично-міфічні
істоти
|
||
Г
|
твір, в якому в складних, часто екстремальних життєвих ситуаціях
розкриваються багатогранні характери героїв з усім розмаїттям їхнього
психологічного функціонування в контексті соціального середовища
|
||
Д
|
твір, для якого характерне розгортання подій у часовій послідовності
|
4 бали
Завдання з відкритою
відповіддю
ІІ. Дайте стислі пояснення.
З погляду теоретика літератури…
1. Поясніть поняття «жанри драматичних творів». Відповідь
проілюструйте прикладами з літератури 70 – 90-х років ХІХ століття.
З погляду ерудита…
2. Перелічіть основні тенденції
літературного процесу другої половини ХІХ століття.
5 балів
ІІІ. Проаналізуйте поезію за такою схемою: тема та ідея;
жанрові особливості; поетичні образи, картини; особливості віршування (рима,
римування, віршовий розмір); строфічна будова; особливості лексики, тропи,
поетичні фігури, фонічні засоби та їх роль у розкритті авторського задуму.
ВЕЧІРНЄ СОНЦЕ, ДЯКУЮ ЗА ДЕНЬ…
Вечірнє сонце, дякую за день!
Вечірнє сонце, дякую за втому.
За тих лісів просвітлений Едем
і за волошку в житі золотому.
За твій світанок, і за твій зеніт,
і за мої обпечені зеніти.
За те, що завтра хоче зеленіть,
за те, що вчора встигло оддзвеніти.
За небо в небі, за дитячий сміх.
За те, щоможу, і за те, що мушу.
Вечірнє сонце, дякую за всіх,
котрі нічим не осквернили душу.
За те, що завтра жде своїх натхнень.
Що десь у світі кров ще не пролито.
Вечірнє сонце, дякую за день,
за цю потребу слова, як молитви.
Вечірнє сонце, дякую за втому.
За тих лісів просвітлений Едем
і за волошку в житі золотому.
За твій світанок, і за твій зеніт,
і за мої обпечені зеніти.
За те, що завтра хоче зеленіть,
за те, що вчора встигло оддзвеніти.
За небо в небі, за дитячий сміх.
За те, щоможу, і за те, що мушу.
Вечірнє сонце, дякую за всіх,
котрі нічим не осквернили душу.
За те, що завтра жде своїх натхнень.
Що десь у світі кров ще не пролито.
Вечірнє сонце, дякую за день,
за цю потребу слова, як молитви.
Ліна
Костенко
8 балів
ІV. Напишіть твір
(обсяг – до 2 сторінок) на тему «Честь, справедливість, людська гідність
та їх утвердження» (на прикладі творчості Панаса Мирного).
12 балів
Загальна кількість – 34 бали
Департамент освіти і науки
Чернівецької обласної державної
адміністрації
ІІ етап Всеукраїнської
учнівської олімпіади
з української мови та
літератури2015/2016 н.р.
Українська мова
11 клас
І. Тестові завдання
Завдання 1-5 мають по чотири варіанти відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
1.
Укажіть рядок, у
якому всі слова написано правильно
А
серце, пестливий,
студенський
Б
проїзний,
безжалістний, шістсот
В
доблестний, якісний,
баластний
Г
щасливий,
гігантський, хворостняк
2.
Укажіть рядок, у
якому всі слова є синонімами до слова сміливий
А
сміливість,
відвага, хоробрість, страх
Б
відважний,
відчайдушний, хоробрий, мужній
В
нерішучий, боязкий,
справжній, лякливий
Г
самобутній, вразливий,
щирий, своєрідний
3.
Укажіть рядок, у
якому правильно утворено ступені порівняння прикметників
А
сильніший за всіх,
старезний, найкоротший, дорожчий
Б
товстіший, самий
радісний, найменш розкішний, архіважливий
В
самий свіжий, дуже смачний,
легший, найменш вдалий
Г
менш підготовлений,
дужчий, щонайсміливіший, тонший
4.
Укажіть рядок, у
якому записано речення, що потребує редагування
А
Малюк увесь час
допитувався, коли повернеться його мама.
Б
Жінка відповіла, що
її зустрічатиме в Києві син.
В
Дядько крикнув, що
я покажу тобі, де раки зимують.
Г
Улас запевняв, що
все буде гаразд.
5.
З’ясуйте, який
засіб міжфразного зв’язку використано у записаному нижче тексті
Стежка підіймалася вгору, вилась межи пнями й колодами,
перелазила через високе каміння. На стежину нависали трави, гіллячки...
А
займенник
Б
спільнокореневе
слово
В
лексичний повтор
Г
синонім
Завдання 6-10 мають по п’ять варіантів відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді.
6.
Між частинами
складносурядного речення кома НЕ ставиться (розділові
знаки пропущено)
А
У балці було зовсім
темно і тепер упізнати кого-небудь можна було хіба тільки по голосу.
Б
Повітря тремтить
від спеки і в срібнім мареві танцюють далекі тополі.
В
Раптом десь у
середині будинку заграв баян і почулася пісня.
Г
Дивний звук почувся
і цей звук змусив мене зупинитися.
Д
Давно відшуміли дні
далекої юності та ніколи мені не забути першої зустрічі з Києвом.
7.
Треба поставити
тире між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки пропущено)
А
Поглянь у себе море
там вирує піниться і грає.
Б
Падає з вишень і
слив листя вітер згрібає його у віхті.
В
Вкусиш гіркого
пізнаєш ціну солодкого.
Г
Мені снилось я
мельник в старому млині.
Д
Мені відкрилась
істина печальна життя зникає як ріка Почайна.
8.
Разом пишуться всі
прислівники в рядку
А
на/пам’ять,
на/жаль, до/купи
Б
на/весну, до/віку,
с/підлоба
В
мимо/волі,
на/завжди, в/основному
Г
що/найвище,
до/вподоби, без/вісти
Д
о/півночі, на/двоє,
на/перекір
9.
Разом пишуться всі
слова в рядку
А
напів/автомат,
авіа/промисловість, режисер/постановник
Б
північно/кримський,
міні/автомобіль, навчально/виховний
В
одно/разовий,
давньо/український, загально/державний
Г
жовто/гарячий,
жовто/блакитний, жовто/дзьобий
Д
теле/апаратура,
пів/години, крем/брюле
10.
Закінчення -у (-ю) у формі родового відмінка однини
мають усі іменники в рядку
А
секція баскетбол..,
художнього гуртк.., задум.. твору
Б
високого звук..,
стовпчик барометр.., запашного бузк..
В
номери концерт..,
білого мармур.., держави Ліван..
Г
наслідки
землетрус.., сучасного метрополітен.., хвилі Дінц..
Д
атмосферного
тиск.., сектор.. цирку, літературного музе..
5 балів
Завдання 11-12
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
11.
Установіть
відповідність
Характеристика
речення
|
Приклад
|
||
1
2
3
4
|
складносурядне
складнопідрядне
безсполучникове
складне із різними видами зв’язку
|
А
|
Посріблені ліси окуталися тінню, а небосхил горить і віти золотить.
|
Б
|
Я Нептуну півкопи грошей в руку суну, щоби на морі шторм утих.
|
||
В
|
Скрізь: на подвір’ї, і в саду, і на городі – все тяглося до сонця і
раділо йому.
|
||
Г
|
У цьому ж лісі я пив самоту осінню, тут весну цілувала ти під шелест
верховіть.
|
||
Д
|
У небі весело шугають ластівки і співають жайворони, коли пригріє весняне
сонце.
|
12.
З’ясуйте вид
поданих простих речень
Вид речення
|
Приклад
|
||
1
2
3
4
|
означено-особове
неозначено-особове
узагальнено-особове
безособове
|
А
Б
В
Г
Д
|
Танцюють, співають, веселяться на вулиці.
Лінивим не находишся – ледачим не наробишся.
Мило мені та спокійно серед тої лісової тиші.
Усоте прославляю буйноту життя.
З неба, як розтоплене золото, ллється світ сонця.
|
4 бали
Завдання з відкритою
відповіддю
ІІ. Напишіть твір-роздум (обсяг – до 2 сторінок) «Нація живе доти, доки
народжує героїв, і вмирає тоді, коли за неї нікому вмирати»,
використавши кілька складних безсполучникових речень. Позначте ці речення
хвилястою лінією.
12 балів
ІІІ.
Запишіть речення, вставивши (за потреби) замість крапок
відповідні букви і знявши риски; розставте пропущені розділові знаки. Побудуйте
структурну схему синтаксичної одиниці. Виконайте повний синтаксичний розбір
(підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте
загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням).
Не/дарма де/які люди
жит..я своє присв..ячують щоб виб..дувати і/й дослідити своє ген..алогічне
дер..во бо людина єдина істота яка має відчу..тя історії.
8 балів
ІV.Поясніть
значення фразеологізмів.
Не
ликом шитий, облизати макогін, будувати повітряні замки, дати лиха закаблукам,
кум королю, спалити кораблі.
3 бали
Загальна кількість – 32 бали
Українська література
11 клас
І. Тестові завдання
Завдання 1-5 мають по чотири
варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний на
Вашу думку варіант відповіді.
1.
У рядку
Арфами, арфами –
золотими,
голосними обізвалися гаї
Самодзвонними
є
А
епітет, інверсія, метонімія
Б
синекдоха, повтор,
епітет
В
інверсія,
неологізм, оксиморон
Г
персоніфікація,
неологізм, епітет
2.
Максим Рильський
належав до
А
футуристів
Б
символістів
В
неокласиків
Г
неореалістів
3.
У новелі «Я
(Романтика)» Миколи Хвильового яскраво виражені ознаки усіх модерністських
течій, окрім указаної в рядку
А
романтика вітаїзму
Б
футуризм
В
імпресіонізм
Г
експресіонізм
4.
Кульмінацією новели
«Я (Романтика)» М. Хвильового є
А
швидкий відступ
інсургентів
Б
суд над Ігрек і Зет
В
вирок розстріляти
черниць
Г
розстріл матері
5.
Символом нового
життя Я (Романтика) є
А
доктор Тагабат
Б
Андрюшенька
В
мати Марія
Г
загірна комуна
Завдання 6-10 мають по п’ять варіантів відповіді, серед
яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний на Вашу думку варіант відповіді.
6.
Прагне перетворити
світ, сповнений радості життя, яку дає природа, ліричний герой поезії М.
Семенка
А
«Запрошення»
Б
«Місто»
В
«Бажання»
Г
«Бронзове тіло»
Д
«Кондуктор»
7.
Звук подається
«забарвленим», колір «озвученим», зорові образи чергуються зі слуховими в
першій збірці
А
М. Семенка
Б
Є. Плужника
В
П. Тичини
Г
М. Рильського
Д
М. Зерова
8.
Трагічні події під
Крутами П. Тичина відтворив у поезії
А
«Пам’яті тридцяти»
Б
«О панно Інно»
В
«Скорбна мати»
Г
«Золотий гомін»
Д
«Загупало в двері
прикладом…»
9.
Про який період
розвитку української літератури йде мова в останніх шести рядках вірша М.
Зерова «Київ – традиція»?
А
перша половина ХІХ
ст.
Б
друга половина ХІХ
ст.
В
перше десятиріччя
ХХ ст.
Г
20-30 рр. ХХ ст.
Д
30-40 рр. ХХ ст.
10.
Дебютною збіркою М.
Рильського є книга
А
«На білих островах»
Б
«Синя далечінь»
В
«Сад над морем»
Г
«Троянди й
виноград»
Д
«Гомін і відгомін»
5 балів
Завдання 11-12
передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ,
доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
11.
Установіть
відповідність між художнім засобом виразності й наведеним прикладом
Художній
засіб
|
Приклад
|
||
1
2
3
4
|
гіпербола
паралелізм
метафора
персоніфікація
|
А
|
Стоїть явір над водою,
В воду похилився.
На козака пригодонька,
Козак зажурився.
|
Б
|
Волають гори, кровію политі,
Підбиті зорі падають униз.
|
||
В
|
Там могили з буйним вітром
В степу розмовляють.
|
||
Г
|
Обляже, ляже чорна туча.
І вже сріблом стинає тьму
Маленька грудочка співуча…
|
||
Д
|
Ви знаєте, як сплять старі гаї?
Вони все бачать крізь тумани…
|
12.
Установіть відповідність
між прізвищами українських письменників і їх новаторськими впровадженнями в
літературу
1
|
звернувся до урбаністичних мотивів, експериментував зі змістом та формою
художнього твору, прагнув наповнити поезію свіжими образами, використовуючи ірраціональні
мотиви
|
А
Б
В
Г
Д
|
П. Тичина
Є. Плужник
М. Рильський
М. Зеров
М. Семенко
|
2
|
збагатив мистецтво життєствердною концепцією буття як діяння, синтезував
народнопісенні, класичні, наймодерніші художні засоби
|
||
3
|
витворив неповторний художній світ, наповнений гуманістичним змістом,
витончений майстер неокласичного стилю
|
||
4
|
підніс українську поезію до загальноєвропейського змісту, збагативши її
філософічністю, гуманізмом, органічно поєднував класичну традицію з модерними
шуканнями, сполучивши елементи експресіонізму й імпресіонізму
|
||
4 бали
Завдання з відкритою
відповіддю
ІІ. Дайте письмові стислі пояснення.
З погляду теоретика літератури…
1. Поясніть висловлення «кларнетичний
символізм» Ю.Лавріненка. Наведіть приклад явища кларнетизму в українській
літературі.
З погляду ерудита…
2. Поясніть значення терміну«розстріляне
відродження» в українській літературі.
5 балів
ІІІ. Проаналізуйте поезію за такою схемою: тема та ідея;
жанрові особливості; поетичні образи, картини; особливості віршування (рима,
римування, віршовий розмір); строфічна будова; особливості лексики, тропи,
поетичні фігури, фонічні засоби та їх роль у розкритті авторського задуму.
РОВЕСНИКАМ
Ми в світ прийшли успадкувати славу,
Діла, і думи, й чесні мозолі,
Батьків велику полум’яну справу,
Що захистила правду на землі.
Нам не дрімать на тихому причалі,
Не виливать в кімнатній тишині
Свої дрібненькі втіхи і печалі
В меланхолійні вірші і пісні.
Нехай серця не знають супокою,
Хай обганяють мрії часу біг,
І наша юність буде хай такою,
Щоб їй ніхто не заздрити не міг!
Діла, і думи, й чесні мозолі,
Батьків велику полум’яну справу,
Що захистила правду на землі.
Нам не дрімать на тихому причалі,
Не виливать в кімнатній тишині
Свої дрібненькі втіхи і печалі
В меланхолійні вірші і пісні.
Нехай серця не знають супокою,
Хай обганяють мрії часу біг,
І наша юність буде хай такою,
Щоб їй ніхто не заздрити не міг!
Василь Симоненко
8 балів
ІV. Напишіть твір (обсяг – до 2 сторінок) на тему «Важливість збереження родових і
родинних зв’язків, духовного опертя на вселюдські гуманні цінності …».
На підтвердження аргументів використайте приклади із твору «Вершники» Юрія
Яновського.
12 балів
Загальна кількість –34 бали
Всього – 66 балів
Немає коментарів:
Дописати коментар